Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Maristes) L'escola Maristes Anna Ravell de Barcelona ha iniciat un procés participatiu per definir, valorar i millorar la sostenibilitat de l'escola. El projecte que lidera l'equip de pastoral del centre vol conscienciar sobre la necessitat de cuidar el planeta. També vol treballar el "cuidar-nos nosaltres mateixos a partir de la visió de l'ecologia integral plantejada pel papa Francesc a l'encíclica Laudato si'", expliquen des de l'escola. Un altre dels objectius d'aquest procés és potenciar el dret a participació de l'alumnat que va des de P3 fins a 2n de batxillerat.

Per als Maristes, "la visió i l'estil de Francesc en la promoció dels joves, la cura de la casa comuna i el treball comú és un estímul per fer aquest projecte". Un procés participatiu que té quatre fases: sensibilització, diagnòstic, decisió i avaluació. Cadascuna d'aquestes etapes es treballen conjuntament i de manera adaptava a les necessitats de cada edat. 

A la fase de sensibilització "s'ha treballat amb tot l'alumnat la importància de la participació i de la sostenibilitat". "Entenem que és important que la veu dels alumnes sigui escoltada per sentir-se part de la comunitat educativa", asseguren els Maristes. Per a ells, la participació és un element clau per al desenvolupament de la integració i de la cultura democràtica de qualsevol societat. Alhora, "volem desenvolupar una cultura de participació que vagi més enllà de l'expressió d'opinions". A banda de dir què pensen, "els alumnes han d'aprofundir en les seves reflexions", diuen. Un aspecte que implica aprendre a assolir consensos amb els companys i implicar-se per dur a terme les decisions preses. L'escola, doncs, no es conforma amb una participació puntual i externa sinó que vol promoure un procés de transformació interior i exterior. 

A la fase de sensibilització també s'ha reflexionat sobre la idea de sostenibilitat amb una mirada de l'ecologia integral. Tot l'alumnat ha fet propostes per definir com ha de ser una escola sostenible i, a partir de totes aquestes idees, s'ha elaborat un decàleg de la sostenibilitat. Es tracta d'una síntesi de 10 punts bàsics i 49 subtemes que l'escola vol potenciar. "És obvi que tenim molt de camí per fer, però els hem escrit en primera persona del plural i en present perquè volem que configurin la visió del que volem ser", diuen des dels Maristes Anna Ravell.

Calcular la temperatura de l'escola

El divendres 19 de novembre, en el marc de la celebració dels drets de la infància, tota la comunitat educativa dels Maristes Anna Ravell es va trobar al pati del col·legi i va presentar el decàleg de la sostenibilitat. Els delegats de 1r de batxillerat van guiar la celebració. També van explicar el funcionament del termòmetre de la sostenibilitat. Un instrument amb què els Maristes calcularan la temperatura de l'escola, és a dir, en quin grau l'escola col·labora o no amb el canvi climàtic. 

Els Maristes expliquen que el procés el fan acompanyats de SED, l'ONG dels Maristes que promociona els drets de la infància, i el programa Escoles + Sostenibles de l'Ajuntament de Barcelona.