Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Bisbat de Lleida) ’Dones i Església’ ha estat la ponència teològica a càrrec de la sotsdirectora i professora de l’Institut de Ciències Religioses de Lleida, Mar Pérez, en el marc del V Simposi Marià celebrat al bisbat de Lleida. En la xerrada, Pérez ha revisat la presència de la dona a l’Església i ha demanat fer una revisió de textos que s’han interpretat de forma interessada per a defensar el sotmetiment de la dona. 

Pérez ha fet una reflexió inicial sobre la misogínia a occident que es fonamenta, ha dit, en tres pilars. En primer lloc ha fet referència al món grec i, en concret, Aristòtil que va encunyar l’expressió “sexe dèbil”. El segon pilar és l’herència de l’Eva del Gènesi “des d’una interpretació hermenèutica que caldria revisar”. Una interpretació que considera l’engany de la dona i fonamenta la seva submissió a l’home. Finalment, Pérez s’ha referit al món grecoromà que “atribueix a la dona la condició de ser portadora de tots els mals segons el mite de Pandora”.

“Sant Pau respecta les dones com a col·legues”

La sotsdirectora de l’IREL ha continuat revisant la presència de la dona als textos bíblics. S’ha fixat en el passatge evangèlic de Marta i Maria per deixar clar que “Jesús no critica la diaconia o servei, sinó l’excés d’activitat i obre a la dona l’escolta de la Paraula de Déu”. Centrant-se en les cartes autèntiques de sant Pau, Pérez ha argumentat en contra de la tradicional misogínia atribuïda a l’apòstol. En concret, ha fet referència a dones prominents i reconegudes de les seves comunitats i en les que Pau confia a fi de posar en relleu un tracte d’igualtat. “Sant Pau respecta les dones com a col·legues en un sentit ple i elogia la seva entrega a l’obra eclesial”, ha dit.

La ponent ha posat exemples de reconstrucció androcèntrica del cristianisme primitiu per part de biblistes i exegetes, especialment de l’edat mitjana, abans de passar a analitzar la situació de la dona a l’Església actual. “Cap document d’Església té en compte l’opinió de les dones, no se’ls demana la col·laboració perquè són invisibles jeràrquicament”. Des d’una perspectiva més personal, la teòloga ha demanat que “es deixi de mirar les dones amb recel i s’escoltin les experiències femenines de compromís amb l’evangeli”.

Malgrat les tímides aportacions del papa Francesc, ha expressat que cal “abordar la qüestió del diaconat i sacerdoci femení amb netedat de cor”. També ha reivindicat la gran aportació que pot fer la dona davant dels reptes socials i eclesials d’avui, així com la necessitat de què l’Església “se senti interpel·lada pel moviment feminista que reclama la igualtat real de la dona”. Per a Pérez, “l’Església ha de tenir un paper constructiu davant la barbàrie de dones assassinades i violades”.

Mar Pérez ha acabat les seves reflexions bíbliques assegurant que les feia “des de l’amor més sincer a la nostra Església”.  Ha apostat per la conveniència de llegir els textos bíblics d’una manera integral. “No és gaire cristià que la dona tingui sovint un paper marginal dins de l’Església. Homes i dones hem de caminar junts per portar l’evangeli de Jesús: aquest ha de ser el nostre objectiu”, ha remarcat. 

Experiències personals i pràctiques

També s’han presentat dues experiències pràctiques. Amb la ’Visió femenina centrada en l’atenció a les persones vulnerables’, Maria José Rosell, professora de la Universitat de Lleida i secretària general de Càritas Diocesana de Lleida, ha centrat la seva exposició en els conceptes de cura i vulnerabilitat. Ha deixat clar que “la cura no és una professió, sinó una actitud humana, necessària per a l’existència”. Ha exposat que aquesta actitud no hauria de ser exclusiva de la dona, encara que tradicionalment hagi estat a les seves mans. 

Margarida Llop, pedagoga i animadora de comunitat de la parròquia de Montserrat, ha explicat la seva experiència particular, entesa com una crida a una vida més compromesa. Ha destacat la importància de la formació que l’ha portat a fer un projecte de parròquia acollidora seguint el model de la Mare de Déu. Ha fet una reivindicació esperançada del principi d’igualtat entre home i dona en l’Església: “Tots hem de sumar i, aconseguir-ho, també depèn de nosaltres mateixes”. Per això ha ressaltat la necessitat “de formar uns cristians ferms en l’essencial i humilment joiosos en la seva fe”.

Una aportació en la fase diocesana del Sínode

El Simposi ha acabat amb un col·loqui entre els assistents presencials i els que s’havien connectat per seguir-lo virtualment, posant en relleu el reclam de la igualtat dins de l’Església alhora que animant “a seguir treballant fent camí per a la renovació”.

Coincidint amb el Simposi l’etnògraf lleidatà, Creu de Sant Jordi, Joan Bellmunt, ha fet donació a la Biblioteca-Arxiu de l’Acadèmia Mariana de 150 volums de temàtica mariana. Aquest tresor bibliogràfic ja té un espai propi dins de la Biblioteca-Arxiu de la institució que els assistents al Simposi han tingut l’oportunitat de visitar durant la jornada.

La xerrada, que ha tingut lloc aquest 6 d novembre, s’ha emmarcat en el V Simposi Marià organitzat bianualment per l’Acadèmia Mariana i l’Institut de Ciències Religioses de Lleida. Aquesta cinquena edició ha estat dedicada a aprofundir en el paper de la dona en la societat. Unes ponències amb la idea de poder fer alguna aportació en la fase diocesana del Sínode que el papa Francesc ha convocat a tota l’Església. 

La jornada s’ha iniciat amb una pregària dirigida pel bisbe de Lleida, Salvador Giménez, seguida d’unes paraules de benvinguda del director de l’Acadèmia Mariana, Joan Viñas, donant pas a les ponents presentades per Francesca Agustí.