Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Obra Social La Caixa) Després d’una trajectòria de vuit anys, l’Obra Social ”la Caixa” ha fet créixer el seu Programa per a l’Atenció Integral a Persones amb Malalties Avançades amb la intenció d’atendre un nombre més alt de persones que són al final de la seva vida i els seus familiars. Avui s’implementa a 123 hospitals a tot Espanya i a 130 unitats de suport domiciliari, a través de 42 Equips d’Atenció Psicosocial (EAPS) formats per psicòlegs, treballadors socials, infermers, metges, agents pastorals i voluntaris.

A Catalunya desenvolupen el programa nou EAPS de Creu Roja Granollers, Fundació Hospital Sant Jaume i Santa Magdalena de Mataró, SARQuavitae Lleida, Consorci Sanitari del Garraf, Mutuam Girona, Mutuam Barcelona, Parc Sanitari Sant Joan de Déu, Fundació Vilaniu de Tarragona i Fundació Catalana d’ELA Miquell Valls. Tots ells actuen a 28 centres sanitaris i a 37 unitats de suport domiciliari. Fins avui, han atès a 23.408 pacients i a 32.559 familiars

Amb aquest programa, emmarcat en l’Estratègia de Cures Pal·liatives del Sistema Nacional de Salut, l’entitat vol completar el model actual d’atenció a persones amb malalties avançades amb la finalitat d’assolir una atenció integral que tingui en compte els aspectes psicosocials: tant el suport social, emocional i espiritual al pacient i als seus familiars, com l’atenció al dol, el suport a professionals de cures pal·liatives i l’acompanyament a càrrec de voluntaris.

Des que es va posar en marxa el 2009, el programa ha atès 117.411 pacients i 168.023 familiars a tot l’Estat, amb una acollida i una valoració molt bones per part de pacients, familiars i comunitat mèdica.

Les dimensions que milloren en el pacient són la psicològica, la social i l’espiritual. La primera avaluació científica feta el 2014 conclou que l’atenció psicosocial que ofereix el programa, i que inclou aquestes tres dimensions, respon a les necessitats i millora en un 90 % els símptomes que provoca la malaltia i que perjudiquen l’estat anímic i psicològic dels malalts atesos. L’estudi conclou que el 92 % de les persones que estan malaltes qualifiquen d’excel·lent o molt bona l’atenció rebuda, i prop del 90 % asseguren que han pogut resoldre temes difícils (la major part, de comunicació i de relació amb la família i el seu entorn) gràcies a aquest suport.

Tanmateix, la dimensió espiritual es considera un eix central d’atenció. Per això, i per primera vegada des que es va posar en marxa, el Programa de l’Obra Social ”la Caixa” ha impulsat una avaluació del dolor espiritual basada en entrevistes que els professionals fan als pacients. En aquestes converses sorgeixen qüestions de caràcter transcendent, com la necessitat de ser reconegut com a persona; la necessitat de fer una lectura del passat i trobar sentit a l’existència; la necessitat d’alliberar-se de la culpabilitat, de reconciliar-se i sentir-se perdonat; la necessitat d’un més enllà i d’una autèntica esperança; la necessitat d’expressar emocions i vivències religioses, i la necessitat d’estimar i ser estimat.

Les anàlisis fetes mostren que aquestes necessitats essencials milloren de manera significativa en el 94% de les persones ateses després de la intervenció dels EAPS. A més, els resultats mostren que com més alt és el nivell de patiment dels pacients, més gran és l’efectivitat de la intervenció de l’atenció psicosocial. Tot i que es parteix d’una situació més severa, després de la intervenció de l’equip, la millora assoleix els mateixos nivells que en el cas de pacients que partien d’una situació millor.

En abordar les necessitats essencials, les situacions d’ansietat també es redueixen considerablement, i passa més o menys el mateix amb el malestar general derivat del procés evolutiu de la malaltia, ja que millora també l’adaptació al procés de la malaltia.

Un altre punt que cal destacar de l’avaluació del dolor espiritual és que la persona que té creences, siguin de tipus religiós, social, científic, filosòfic o místic, aquestes l’ajuden en la situació de malaltia i presenta una millora addicional en el conjunt de dimensions avaluades. Els professionals dels EAPS ajuden els pacients a recuperar el valor que les seves creences els han proporcionat al llarg de la vida.

«La salut és el bé més preuat, i a l’Obra Social ”la Caixa” estem fermament compromesos a garantir l’atenció sanitària de les persones que travessen situacions transcendentals. Volem estar al seu costat, des dels infants hospitalitzats fins a les persones que pateixen una malaltia avançada i són en la fase final de la seva vida», ha afirmat Isidre Fainé, president de la Fundació Bancària ”la Caixa”.