Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Glòria Barrete –CR) 12 de setembre, primer dia d'escola i jornada esperada per a molts. Milers de famílies aquest matí agafaran motxilles, bates, llibres i bolígrafs i s'encaminaran a les escoles dels seus fills i filles, nebots o néts. Però no serà el primer dia de feina per al professorat. Porten ja jornades preparant l'inici d'escola. Alguns ultimen programacions, preparen presentacions del lema del curs i també aquests darrers dies reben algunes formacions sobre educació i innovació, treball cooperatiu, creativitat a l'aula o educació emocional.

El curs passat la Fundació Educativa FEDAC va tenir una feina afegida, organitzar l'Any Congressual de presentació del projecte #avuixdemà. Un projecte educatiu que vol donar resposta als reptes del segle XXI en clau educativa i que ha aglutinat centenars d'assistents en cada sessió congressual que s'ha anat realitzant. Però comença un nou curs i Catalunya Religió ha preguntat a FEDAC quin és el pas següent un cop finalitzades aquestes sessions. Amb un 'I ara què?', hem qüestionat al responsable de la Fundació.

Després de l'empremta de l'Any Congressual

A banda de les sessions congressuals, cal recordar que l'any passat cada escola FEDAC va fer un procés participatiu amb alumnes, famílies i professors per anar creant micro accions transformadores, que a FEDAC les anomenen 'accions atractores dels reptes FEDAC', "en el sentit de ser una atracció cap a aconseguir el somni de cadascun dels reptes", matisa Modest Jou, director general de la Fundació Educativa Dominiques de l'Anunciata Pare Coll.

D'aquestes micro accions transformadores FEDAC ha fet un buidatge per buscar un element comú a les 24 escoles i veure com cada escola pot personalitzar el projecte #avuixdemà segons la seva realitat, el seu entorn o la seva comunitat. "No és un projecte uniformitzador, és un projecte transformador de l'entorn local, un projecte educatiu vinculat a l'entorn".

Cercar l'ethos educatiu

Ara, doncs, toquen dues accions concretes per continuar assimilant el projecte: definir i concretar. Cada escola FEDAC aquest curs farà una definició del que ells anomenen l'ethos educatiu de cada escola. "Han de definir com viuran ells la missió, visió i valors de l'escola, quin és el seu propòsit educatiu i com personalitzen el projecte #avuixdemà a la seva escola".

Paral·lelament, Jou explica que caldrà també "anar concretant aquestes accions transformadores en el dia a dia", tot i que ja s'han començat a realitzar els canvis. A tall d'exemple, aquest curs totes les escoles FEDAC han iniciat la renovació d'espais de parvulari i la creació de BAMs a tots els cicles -el BAM és aquest espai-aula per promocionar el treball cooperatiu i la creativitat-, comencen també a treballar l'àrea de religió amb una nova nomenclatura que anomenen tutopia, o introdueixen ja un terç de les classes en anglès.

Recerca i innovació constants

"Diversos reptes", recorda Jou, "però emmarcats en que l'#avuixdemà no sigui un projecte uniformitzador de les 24 escoles sinó que sigui el denominador comú de projectes vinculats a l'entorn local". Per fer-ho, es tornaran a reunir els claustres i tornaran a participar les famílies, per donar continuïtat al projecte, i per seguir la línia de treball #avuixdemà.

Una línia de treball que es basa en la recerca i innovació constants per part de les escoles perquè "si les coses acaben sent un 'buf' d'un any no acaben produint el canvi sistèmic que nosaltres pretenem consolidar a les escoles".