Vés al contingut
Catalunya Religió
Capella Blanquerna

Per saber-ne més

Arxius adjunts

Glòria Barrete -CR L'etapa universitària s'entén sovint com una etapa de creixement. Creixement en coneixements, aptituds i actituds que configuraran en molts casos el futur de l'alumnat. Espiritualment parlant, però, quin creixement s'ofereix a la universitat? Si fer Pastoral avui dia costa entre els joves, com es fa dins una universitat? Ens fixem avui en la Pastoral universitària a Blanquerna-URL que, a banda de tenir un ventall ampli d'activitats, viu la Pastoral com a part de l'estructura, dins algunes assignatures i, sobretot, com a part intrínseca del seu ADN.

A Blanquerna entenen que la persona compta amb moltes dimensions, una d'elles i molt important és la dimensió espiritual i religiosa. És des d'aquest punt de partida des d'on s'emmarquen totes les activitats etiquetades com a Pastoral. Eucaristies setmanals, grups de diàleg i reflexió, activitats de voluntariat, o pelegrinatges nocturns són algunes de les ofertes, però no només. El que fa que la seva Pastoral impregni tot és també que en algunes assignatures presents en tots els Graus s'obri la pregunta al transcendent i es convidi a explorar el terreny de l'espiritualitat. I com ho fan? Parlem amb Jordi Sánchez, un dels coordinadors de Pastoral a Blanquerna, que explica com en una de les seves assignatures presenta la persona i l'humanisme cristià. "Els hi parlo de Mounier, de Ricoeur, de Lévinas; dono un fonament profund del tema", afirma, amb l'objectiu final que tot el que es faci "pugui despertar la pregunta de sentit".

Es tracta de "generar espais per poder-se fer preguntes" fent una Pastoral "en sortida, de frontera en molts casos"

A Blanquerna entenen la Pastoral "no com un SAFOR, per exemple", sinó com un element transversal, intrínsec dins la universitat, perquè "a Blanquerna la Pastoral es troba en la mateixa estructura". Començant, també, pel públic al qual es dirigeixen les activitats. "Inclús les activitats del catàleg van dirigides a l'alumnat, però també al PAS i al professorat". Es tracta, detalla, de "generar espais per poder-se fer preguntes", fent una Pastoral "en sortida, de frontera en molts casos".

Per fer-ho compten amb activitats explícites de l'àmbit cristià com són l'Eucaristia setmanal o taller de lectura de l'Evangeli, i d'altres activitats més obertes com serien el grup del Ser i Saber o activitats de voluntariat i d'acció social. El grup del Ser i Saber, per exemple, compta actualment amb una participació de seixanta alumnes, que es reuneixen després de les classes per fer unes tapes i parlar de temes de profunditat humana que tenen resposta en l'opció cristiana, "però no només".

En aquests grups, per exemple, afirma Sánchez, "són els joves mateixos qui provoquen el diàleg". La veu del cristià, afirma, "no està en el professor o animador sinó que allà hi ha una persona atea, una altra musulmana, una altra cristiana, i es fa un diàleg que sorgeix espontàniament". Una altra activitat que es proposa enguany és el del pelegrinatge a la nit, capitanejat per l'Andreu Ibarz, "amb una càrrega d'interioritat explícita i que demana tenir ja un cert bagatge". Aquestes són activitats explícites que s'ofereixen des de Pastoral, però la Pastoral a Blanquerna, recalca Sánchez, "està a l'ADN, és una actitud. Tota la universitat fa olor d'humanisme cristià".

Sánchez, que fa anys que coordina i promou la Pastoral universitària, és un ferm defensor que la transcendència, l'espiritualitat, és positiva. Es tracta, remarca, "d'apropar això als alumnes, com un enriquiment personal" perquè considera que una persona espiritual "té un valor afegit, és un atribut positiu". A l'ideari de Blanquerna apareix que l'ésser humà té una dimensió transcendent i espiritual, i és per això que es té en compte.

A Blanquerna es pensa l'alumne des d'una perspectiva humanista i cristiana

Altres facultats o universitats entenen la persona només com cos i ment, "que està bé", matisa Sánchez, però a Blanquerna es pensa l'alumne des d'una perspectiva humanista i cristiana. "La universitat en el seu rerefons el que persegueix és fer també un món millor", reconeix. L'aspecte transcendent ell l'entén com un aspecte de millora, "i com més profund, espiritualment parlant, ets, també millor persona".

I on es fa créixer això avui dia? Sánchez critica que el sistema universitari actual està arraconant totes les assignatures humanistes. "Sembla que tot s'enfoqui a la ciència i la tècnica, i calen espais per buscar el sentit de la vida, també a la universitat". Aquesta és la idea de la Pastoral universitària a Blanquerna, "oferir activitats que poden triomfar o no, però que són espais per oferir respostes als joves que cerquen". En el món de la Pastoral, afirma, "es tracta de sembrar i potser no recollir", però té clar que "el discurs cristià és potent i fort com per poder donar respostes". Sense oblidar, demana, que també "cal escoltar què necessiten els joves d'avui".

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.