Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(La Salle) L’Elena Jurado ens rep al Departament d’Enginyeria de La Salle Campus Barcelona on treballa des de fa un any i mig i és la responsable d’Eduenginy de La Salle Catalunya i La Salle Campus Barcelona.

Va estudiar Enginyeria Industrial, es va especialitzar en temes de medi ambient i després es va dedicar a temes derecerca en Modelització Ambiental. Després de doctorar-se va viure a Holanda, on va començar a donar classe i va voler donar una vessant molt més educativa a la seva professió. Va començar a treballar a escoles en tema de robòtica educativa. Ha treballat en diversos centres, ha viscut a Colombia i treballat en una escola internacional. Al tornar a Barcelona va desenvolupar un projecte innovador en l’àrea de tecnologia i innovació i va co-crear l’Eduenginy que preten retrobar aquest valor de l’enginy dins de l’enginyeria, educant els infants i joves en fer ús d’eines com la robòtica per poder desenvolupar aprenentatges interdisciplinaris en matemàtiques, ciències, tecnologia, enginyeria i arts (STEAM). L’Elena vol despertar vocacions científico-tecnològiques i acostar la ciència als infants i joves, connectar l’escola amb la universitat. De moment està treballant als centres de La Salle Bonanova, La Salle Gràcia, La Salle Premià de Mar, La Salle Figueres, La Salle Reus, La Salle Cassà de la Selva, La Salle Torreforta, Fundació Comtal i La Salle Santa Coloma de Farners.

Després d’aquesta llarga presentació penso… I encara tens temps de fer recerca i divulgació, oi?

Sí si, en segueixo fent de recerca, amb menys temps però sí. Ara estic en un moment molt inicial… Aquí al Campus han restructurat un grup que ja estava abans…Es diu GRETEL (Technology Enhanced Learning Research Group, Aprenentatge augmentat a través de les tecnologies) és un grup interdisciplinar dins la universitat que treballa l’aprenentatge dins la robòtica educativa. És molt interessant dins la universitat el fet de poder fer “proves pilot” en escoles perquè tu pots tenir moltes teories però si no les proves no  serveix de res.

Que és la robòtica social?

Els robots que interactuen més de manera emocional, una vessant més social.

Però tots ens imaginem un robot com un personatge fred sense emocions…

Ja… justament la robòtica educativa forma part de la robòtica social. Dintre de La Salle es vol molt potenciar molt aquesta vessant social. Utilitzar la robòtica com a eina per a fer projectes de caire social o per fomentar les interaccions socials entre alumnes.

Un exemple…

Es pot treballar l’ètica, el treball en equip,.. Un exemple d’interaccions socials entre alumnes podria ser que a l’aula tu només tens un kit per grups de 4 i treballes per rols, tot el que és l’aprenentatge cooperatiu amb el robot. En projecte social podries fer un projecte on treballis el tema de la solidaritat i les persones grans.

Es podria plantejar com una eina per fer coses que millorin la societat..

Sí! Per exemple el tema de l’autisme s’ha treballat molt a la universitat. Com un robot podia disminuir l’ansietat en els nens hospitalitzats de càncer a l’Hospital de Sant Joan de Déu. Tenien una mascota robot! O en centres amb atenció a la diversitat amb nens amb autisme que no poden controlar la seva força, el robot els ajuda.

I que és el que t’agrada de treballar amb els infants?

A mi m’agrada molt el tema d’utilitzar la tecnologia com una eina per aprendre altres coses. Molt interessant. I també per fer que aprenguin a tenir pensament computacional. És com els enginyers de software veuen el món, aprendre programació. Molt important. Ara el lleguatge del futur és aquest, estan rodejats de coses tecnologiques… Si no tens domini per tu poder crear…

Ets un súbdit de la tecnologia!

Sí. Per a que no els soni a “xino” de grans i controlar i ser conscients de la tecnologia… I ensenyar també que els robots són “una arma de doble filo”. Poden crear armes i però també ajuda a la gent. Volem que siguin conscients i els eduquem a fer-los servir fent servir la part ètica.

Tu que vens d’aquesta vessant…més ecològica… com casa amb la robòtica?

Fent una App per a temes de reciclatge. O desenvolupar robots per a tractar residus. O predir on hi haurà contaminants orgànics…

Alguna anècdota amb els teus robots?

Em ve una al cap de La Salle Bonanova! Havíem de construir un pàrquing per a un robot, els donàvem unes palletes, unions, estructures, papers i programar els robots per a que entrèssin. Els vam dir: ha de ser una casa per a que entri el robot i que no es caigui i no entri la pluja. Molt curiós perquè alumnes que en aquell moment tenien moltes dificultats d’aprenentatge en altres matèries van demostrar una resolució i inventiva fantàstica! Increïble! Estavem desenvolupant el pensament enginyeril des de ben petits!

Les inte·ligències múltiples…

Exacte!

Ets tuitera, t’apassiona la feina, poses passió al que fas… Creus que això és bàsic perquè els alumnes et segueixin i s’impliquin?

Sí, totalment d’acord. A mi em serveix molt el Twitter per comunicar-me.

Que destaques d’aquesta casa tan gran que és La Salle?

A mi m’agrada molt el concepte “d’aprendre fent”, també el Projecte FAIG i la vessant social de La Salle. “L’aprendre fent” és un segell molt fort d’escoles i universitat. I ara que es parla molt de l’aprendre fent… La Salle ja porta un recorregut important i llarg i demostrat!!!