Vés al contingut
Catalunya Religió

(Claret) Ahir dimarts dia 9 de març, a les 18.30h, va tenir lloc la taula rodona virtual del llibre Educació Integral i Transformació del Sistema Educatiu a Catalunya del catedràtic Josep Gallifa, el segon títol de la col·lecció Blanquerna-Educació, una col·laboració entre la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i l’Esport Blanquerna-URL i l’Editorial Claret.

Durant la seva intervenció, en Màxim Muñoz, en representació de l’Editorial Claret, va agrair la valuosa aportació de l’autor Josep Gallifa així com de la iniciativa de la col·laboració entre la Facultat i l’Editorial Claret. Va destacar el fet que la col·lecció estigui pensada per un públic en general però també, i sobretot, com a eina de formació dels futurs educadors i mestres, una tasca decisiva pel futur de l’educació.

L’Alba Sabaté, periodista a l’Observatori Blanquerna de Comunicació, Religió i Cultura, qui va conduir l’acte, va recordar que el llibre és una proposta que ens parla de transformacions en un moment que, per molts motius, són més “oportunes, pertinents i necessàries que mai”. Ajudat per les aportacions d’un ampli ventall de pensadors de referència, la proposta del doctor Gallifa s’articula a partir de quatre lògiques o dimensions: la persona, la cultura, la societat i el sistema educatiu.

La periodista va anar plantejant preguntes relacionades amb la transformació del sistema educatiu i els efectes de la Covid-19 en una taula rodona formada per la Meritxell Ruiz, exConsellera d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya i Directora de l'Escola Pia de Vilanova i la Geltrú; en Carles Mata, qui va ser Director de l'IES Salvador Espriu i president d'AXIA i en Josep Gallifa, catedràtic de Psicologia i Educació de la FPCEE Blanquerna-URL i autor del llibre.

Davant d’una primera pregunta sobre com veien l’impacte de la Covid-19 als centres educatius, si estava ajudant a la transformació educativa o si l’havia accelerat, la Meritxell Ruiz, Directora de l'Escola Pia, va afirmar que els havia fet més conscients en la seva funció com a docents i també els havia fet prendre més consciència de la necessitat de la cura de l’esperit i de l’intangible. També els havia fet centrar-se en allò essencial de debò. “N’hem après moltíssim d’aquesta circumstància” va dir.

Davant la pregunta de la periodista de per què l’escola s’ha de transformar, el doctor Gallifa va afirmar que la societat, en els darrers anys, s’havia transformat a nivell social, cultura, industrial, i que aquesta nova societat necessitava un nou model d’escola. “La pandèmia ha posat de manifest la necessitat de personalització” va dir. I va afegir el fet evident de que avui en dia l’educació havia de donar un suport emocional destacant la importància dels vincles, la resiliència així com la responsabilitat de les nostres actituds amb la nostra salut i la salut dels altres.

En Carles Mata va destacar la bona tasca del doctor Gallifa per fer entenedor el concepte d’educació integral i la manera amb la qual havia connectat diferents coneixements filosòfics pedagògics, sociològics, antropològics i tecnològics en el llibre. També va agrair-li el sincretisme i la voluntat de voler explicar el que hauria de ser la transformació del sistema a través de l’educació integral. “Què és el que cadascú necessita i que és el que hem de treure de cadascú?” va preguntarse i va afegir que si unim el principi d’equitat amb l’educació integral és evident que farem un gran salt qualitatiu en la transformació del sistema.

El doctor Gallifa va explicar que l’educació integral té a veure amb les finalitats del sistema educatiu i que promou el desenvolupament humà en totes les dimensions. “En el llibre es presenta un mapa d’aquest desenvolupament” va dir, i va afegir que hi havia dues dimensions. Per una banda, allò que s’aconsegueix amb l’esforç humà, que és un esforç que porta a una realitat polièdrica de moltes dimensions; i per l’altra, la realitat de l’esperit humà, més circular i més utòpica. “En la interacció del que és polièdric i el que és circular és on es troba l’educació integral” va dir. En el llibre es presenten quatre maneres d’entendre l’educació integral: des dels coneixements, des de la creativitat i el talent, des de la perspectiva de les organitzacions humanes i l’evolució dels valors i des del desenvolupament de les persones.

El doctor Gallifa va concloure la taula rodona amb una frase de Francesco Tonucci que deia que és necessari que les nostres societat apostin de veritat pels nens i les nenes, per l’educació i per l’integració de tradicions.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.