Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Obra social “la Caixa”) Aquest estiu 2020, i en el context de la situació de pandèmia, la Fundació de l’Esperança de la Fundació “la Caixa” ha obert de nou el seu casal dirigit a infants i adolescents que no tenen la possibilitat d’accedir a recursos d’oci i viuen en llars amb carències socials, econòmiques i educatives. Aquest any, al casal es realitzaran el màxim d’activitats a l’aire lliure, combinant el lleure amb el reforç escolar a fi de donar resposta a les mancances educatives que es poden haver generat al llarg del confinament. En aquests moments hi ha inscrits més de 90 menors inscrits.

Tenint en compte el patiment que amb la crisi del coronavirus poden estar vivint els menors en situació de vulnerabilitat social, el casal ha adoptat la Pedagogia d’Emergència, una branca que sorgeix de la Pedagogia Waldorf orientada específicament a superar situacions traumàtiques com a marc per les activitats i dinàmiques plantejades. D’aquesta manera, s’oferirà acompanyament a les necessitats emocionals dels nens i joves.

L'objectiu de les intervencions d’aquest tipus de pedagogia és ajudar els nens i adolescents a superar traumes i a recuperar-se proporcionant-los seguretat, autoestima i confiança en ells mateixos. Es busca despertar en ells la força necessària perquè es dugui a terme una autocuració. Seguint aquesta línia de treball, les propostes de la Fundació de l’Esperança pretenen ajudar a la recuperació dels ritmes i la cohesió de la persona a partir de tres pilars:   

  • Activitats en la naturalesa: no només perquè la natura en si mateixa és sanadora sinó perquè els espais oberts permetran mantenir amb més facilitat la distància de seguretat.
  • Els adults de referència com a "lloc segur" i com a recurs d'expressió de les emocions: Molts dels menors s’han sentit angoixats i perduts, i necessiten recuperar la sensació de seguretat que els monitors del casal els transmetran amb les eines pròpies i grupals, mantenint-se oberts i accessibles a les seves emocions.
  • El ritme i les rutines permetran una convivència harmònica, la sensació d'ordre després del caos, la seguretat de poder preveure el que passarà, la re-orientació en el temps i l’espai, etc.

En paraules de Núria Danés, directora de la Fundació de l’Esperança, la prioritat d’enguany és “que els infants i joves es recuperin emocionalment de l’experiència del confinament i alhora reforçar competències acadèmiques perquè no es quedin enrere en l’àmbit educatiu. També garantim dos àpats saludables al dia –esmorzar i dinar- i això suposa un ajut per moltes famílies que tenen dificultats per cobrir les necessitats més bàsiques.”

Addicionalment, la Fundació Esperança col·labora amb el CCCB perquè cada setmana durant el mes de juliol un grup de 10 infants del casal pugui participar en el Casal Culturnautes del Centre cultural.