La Fundació Escola Cristiana de Catalunya (FECC) ha celebrat els dies 19 i 20 de febrer les Segones Jornades d’Educació i Evangeli sota el lema “És el que portes”, amb la participació d’uns 170 assistents provinents d’institucions educatives, delegacions diocesanes d’ensenyament i alumnat de la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i l’Esport Blanquerna. Les jornades han tingut un caràcter commemoratiu i inspirador, posant el focus en la identitat educativa cristiana i en la promoció del Pacte Educatiu Global impulsat pel papa Francesc.
La primera jornada, celebrada a l’Espai d’Interioritat Francesc Palau, va coincidir amb la trobada dels delegats diocesans d’ensenyament dels bisbats catalans, presidida per Joan Planellas. Durant la sessió es van presentar diverses experiències de bones pràctiques en educació evangelitzadora per part de les escoles FEDAC, Vedruna i Companyia de Maria–Lestonnac, centrades especialment en la identitat curricular i la cura integral de la persona. La jornada es va cloure amb una pregària amb cants de Taizé animada per músics de diferents grups de pregària de Catalunya.
La sessió de divendres va tenir lloc a l’Auditori Narcís Jubany de la FPCEE Blanquerna amb la participació de representants acadèmics i eclesials, entre els quals el rector de la Universitat Ramon Llull, Carles Pérez Testor, i el bisbe auxiliar de Barcelona, Javier Vilanova. La pregària inicial es va inspirar en el centenari del traspàs d’Antoni Gaudí i va incloure l’audició de l’Himne memorial dedicat a l’arquitecte, dins la proposta educativa que la FECC prepara amb motiu de l’efemèride.
Un dels moments centrals va ser la ponència d’Hervè Lecomte, secretari general de l’Oficina Internacional de l’Educació Catòlica, que va reflexionar sobre l’actualitat del Pacte Educatiu Global i els nous reptes de l’educació catòlica a partir de documents recents del magisteri eclesial. Posteriorment, es va lliurar la quarta edició del Premi Encoratja!, que reconeix iniciatives educatives vinculades a aquest pacte. Els guardons van recaure en el Col·legi Lestonnac de Barcelona, en la categoria d’ensenyament de la religió, i en el Col·legi Mare de Déu de la Salut de Badalona, en la categoria de pastoral educativa.
La jornada va concloure amb una mirada retrospectiva cinquanta anys després del document “L’Escola cristiana que volem”, amb la participació dels tres secretaris generals històrics de l’Escola Cristiana, que van reivindicar l’esperit d’unitat fundacional. La ponència final, a càrrec de Núria Miró, va aprofundir en el concepte d’escola catòlica dialògica com a resposta educativa actual. En la cloenda, el president de la Fundació Blanquerna, Josep Maria Carbonell, va destacar la necessitat d’enfortir la identitat educativa amb audàcia pastoral, afirmant que “no són temps de replegament, sinó de desplegament”, abans d’un dinar de germanor entre les entitats participants.