Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(FEDAC Manresa) Al 2018 es van comptabilitzar 956 persones dormint als carrers de Barcelona. Des de 2008 fins a l’actualitat, el nombre de persones sense llar s’ha incrementat en un 45,3%. De fet, el nombre de persones que es veuen abocades a dormir al carrer no ha parat d’augmentar durant els darrers anys, com passa a d’altres ciutats europees, en un context d’increment de la pobresa i de la desigualtat social.

Trenta-sis joves, alumnes del batxillerat Bat Pro a les escoles FEDAC acompanyats dels seus professors, han sortir al carrer aquesta setmana per oferir entrepans, caldo calent i sacs, a les persones en situació de sense llar a Barcelona.

Una trobada humana

Els alumnes de FEDAC Manresa han recollit algunes de les seves vivències, que no va deixar indiferent a ningú. Com la trobada amb en Marco “amb una gorra de llana i rodejat de mantes llegia un llibre vell. Al bell mig d’un dels carrers més turístics de la ciutat, té fama de mal geniüt i desagraït. Ahir tenia un bon dia. Després de saludar-lo en italià, ens va acollir amb una educació i elegància exquisides. Es va excusar de donar-nos la mà, perquè no la tenia prou neta, i va aconsellar als joves sobre la importància de llegir sempre”.

Acte seguit es van trobar amb la Susanna, a qui van oferir un caldo i un sac de dormir. Després d’una estona es van acomiadar: “vam marxar amb aquells ulls blaus clavats en l’enteniment, i van ser motiu de conversa encara una bona estona, mentre caminàvem Rambla amunt”. També va impactar a l’alumnat la trobada amb en Mohammed, que va fugir de la guerra al seu país, el Pakistan. Una persona a qui han robat en totes les ciutats per les que ha anat passant.

El valor d’un gest per Nadal

Saben que aquest gest “no ha canviat la realitat d’aquestes persones que continuen al carrer, mentre nosaltres hem tornat al ritme frenètic del nostre dia a dia”, però per a FEDAC Manresa el valor educatiu d’aquest gest rau en veure com “els joves han canviat la seva mirada cap a qui és, i viu, diferent a ells”. “Hem vist com es commovien amb el sofriment dels altres, i com s’indignaven per una realitat tan dura” i “sobretot hem vist com els alumnes ens demanaven de tornar”. A nivell pedagògic “no hi ha classe d’ètica, de valors o de religió, més eficaç que la trobada amb l’altre” i religiosament “no hi ha Evangeli més viu que el què es viu amb els gestos i amb els fets concrets: «Pels vostres gestos us coneixeran», «tenia gana i em vau portar menjar, tenia fred i em vau abrigar, sol i em vau visitar...»”

En Modest Jou, director general de les escoles FEDAC ha publicat aquesta setmana: “L’escola del segle XXI és aquella que cerca, busca, escull i usa les eines necessàries per respondre a aquella necessitat transformadora o a aquell desig irreprimible de canviar el món”.

A FEDAC aquest repte es concreta en un àmbit competencial i una cultura de centre que anomenen TUtopia. Passa per acompanyar els joves per tal que arribin a liderar la seva vida. Líders que creïn altres líders, i que alhora sedueixin també a d’altres cap el bé, cap a la creació d’un món millor, més lliure, just i en pau.

Bat Pro

El Batxillerat Bat Pro és un nou itinerari que, lliure de la pressió de la selectivitat, estructura un currículum amb matèries construïdes com a projectes. És un Batxillerat absolutament competencial que assegura el treball de les intel·ligències múltiples i dona una base de qualitat per accedir a qualsevol Cicle Superior de Formació Professional.