Vés al contingut
Catalunya Religió
Galeria d'imatges

(Glòria Barrete –CR) "Tanta tecnologia a l'escola ens pot arribar a marejar". Aquesta afirmació l'ha dit Modest Jou, director general de les escoles FEDAC, al finalitzar la segona Jornada TXMX GSuite que s'ha celebrat aquest dissabte a l'escola FEDAC Amilcar de Barcelona. Podria semblar una contradicció tenint en compte que es tractava d'una matinal formativa sobre tecnologia aplicada a l'aula però res més lluny de la realitat.

Realitat virtual aplicada a l'aula, programació amb Microbit, eines de Google o tecnologia avaluativa són algunes de les ponències que s'han sentit a la sala d'actes de l'escola davant de nombrosos docents de les 24 escoles FEDAC de Catalunya. Una tecnologia, però, que ,segons Modest Jou, ha de servir per seguir humanitzant l'escola. Jou ha reconegut que ell mateix va entrar en contacte amb la metacognició l'any 1992. Una revolució tecnològica de la qual encara avui dia es parla i que "continua presentant reptes".

I és que, fa uns anys, ha explicat, els qui feien i parlaven d'innovació a l'aula eren "uns iluminatis". Actualment ens trobem, ha afirmat, "en un moment espectacular, un nou renaixement en majúscules en plena era de la informació". Per això, demana, que "competència i emoció vagin de la mà a l'escola" i que, sobretot, "es recuperi el sentit humà de les escoles, el sentit humanitzador". "Sembrem aquí una llavor per ser cultivadors a l'escola", ha demanat a mode de conclusió de la Jornada.

La segona Jornada TXMX GSuite FEDAC s'ha iniciat amb la xerrada de Jesús Arbués, professor ja jubilat de l'INS Vilatzara de Villassar de Mar. Arbués ha presentat la seva experiència amb la realitat virtual a l'aula. Les noves tecnologies, ha explicat, sempre les ha volgut incloure dins els projectes de recerca de l'ESO, aconseguint projectes bonics i d'aprenentatge i servei com el d'apropar la realitat virtual a les residències d'avis amb alumnes de 4rt d'ESO. "Gravàvem vídeos pels avis i els portàvem a través de la realitat virtual al seu poble, a la platja o a la muntanya". I tot amb una experiència immersiva i feta pels alumnes.

També ha informat sobre l'existència de maletes de realitat virtual en préstec per a les escoles, "tant per a primària com per a secundària", així com de l'eina 'Tobii' que és un lector d'ulls per fer possible que persones amb discapacitat visual puguin llegir. "És molt bonic quan els projectes tenen una finalitat humana", ha reconegut, i és que, innovar, per a Arbués, no és l'objectiu, sinó "crear les ales perquè l'alumnat pugui volar".

Jaume Feliu, de l'Institut Salas i Xandri de Sant Quirze del Vallès, ha presentat diferents eines TIC per a una avaluació formativa. Per què serveix l'avaluació?, ha preguntat a l'inici. Per castigar, millorar, diagnosticar, controlar, mesurar? "Castigar a mi no m'interessa. M'interessa l'avaluació formativa", ha expressat . Aquella avaluació, afirma, que fa el xef quan cuina i prova el plat. "Mira el procés per millorar el plat". I és que l'avaluació formativa, explica Feliu, "ha de ser com el Google Maps que ens indica on vull anar, on soc, com anar-hi". Totes aquestes preguntes han de ser el feedback per oferir als alumnes.

I això porta implícit, reconeix, "que els alumnes poden millorar tasques, cal oferir la possibilitat de millora". Algunes eines que ajuden en això i que ha presentat són el Classroom, el Corubrics, o el Classmon. "Atreviu-vos a oblidar notes i a proposar una avaluació formativa. Hi ha gent que això ho viu malament però els hi dura tan sols quinze dies".

Després d'un Market on professorat FEDAC presentava projectes tecnològics que ja s'empren a les aules, ha estat el torn de Manel Trenchs, de l'Escola Pia de Mataró. Trenchs ha explicat que hi ha molta gent que fa moltes coses a l'aula però no les comparteix. "Jo per això ho pujo tot al núvol".

Trenchs durant la seva exposició ha presentat eines de Google i tecnològiques que poden servir a l'aula i ell mateix ha posat en pràctica. Ha reconegut que la clau de les eines existents rau en la seva transversalitat i en la seva utilització més enllà de les matèries. "D'entrada sovint molta gent no veu bé aquestes innovacions a l'aula", ha afirmat, "fins que veuen que és positiu". "Vas una mica fent d'explorador".

La següent xerrada ha anat a càrrec de Montse Jiménez, de l'escola Vedruna Ripoll. Jiménez ha afirmat que "la tecnologia provoca canvis exponencials, però que cal posar pedagogia a les tecnologies". El repte, ha insistit, és que tot l'alumnat, el que va bé i el que no, "aprengui a autoregular-se en el procés d'aprenentatge".

I com fer això a l'aula? Jiménez creu que amb metodologia que posi en el centre l'alumne, amb experiències significatives, recollint dades, i amb eines d'avaluació i de feedback que facin reflexionar. "Volem que aprenguin fent, sent i pensant".

La Jornada ha finalitzat amb l'explicació pràctica de José Luis Tourón i Enric Pinto, de l'escola Virolai, que han presentat la programació amb Microbit a partir de la seva pròpia experiència a les aules de l'escola.

Temàtica
Territori
Institucions

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.