Vés al contingut
Catalunya Religió

(Miquel Codolar –CR) La primera sèrie sobre la vida de Jesús, The Chosen, està gravant la tercera de les set temporades que tindrà. Fins ara la sèrie s’ha vist més de 385 milions de vegades, una xifra que creix sense parar a l’aplicació gratuïta específica o la web. Pot ser una bona sèrie per veure aquesta Setmana Santa. Gravada en anglès i doblada en 12 llengües, entre les quals hi ha el castellà, es pot veure amb subtítols en català.

Es tracta d’una producció estatunidenca amb un repartiment internacional sobre la vida de Jesús des del punt de vista de les persones l’envolten. Dallas Jenkins és el guionista i director. Ha treballat assessorat d’un sacerdot catòlic, un pastor protestant i un rabí jueu “per garantir la fidelitat als Evangelis”, segons les seves paraules, “sense interpretar ni crear res nou”. El guió fusiona passatges evangèlics literals amb afegitons de ficció.

La sèrie ha obert un nou camí a la producció de continguts audiovisuals. El model és simple. Cada temporada costa deu milions de dòlars, paga qui vol i després ho pot veure tothom. És molt diferent del que fan Hollywood i les grans plataformes de distribució, que de moment miren com creix una alternativa al model hegemònic.

De fet, aquest gener la plataforma de reproducció que hi ha al darrere de la sèrie, Angel Studios, va anunciar que havia recaptat 47 milions de dòlars amb Gigafund. L’objectiu de la ronda de finançament era “tornar el control de la indústria de l’entreteniment als consumidors i creadors” a través del micromecenatge.

Un projecte que neix del micromecenatge

El projecte dels germans Neal i Jeffrey Harmon, que van créixer en una granja de patates en un racó dels Estats Units, ja ha impulsat dos projectes més amb aquesta estratègia. A banda de The Chosen, duen a terme Dry Bar Comedy, un espectacle còmic per a famílies amb mil milions de visualitzacions l’any, i la saga Wingfeather, un espectacle infantil d’animació en producció.

Aquests germans, amb formació en màrqueting i publicitat, són experts en convertir els problemes en oportunitats. El 2014 van posar en marxa Vidangel, una plataforma per ometre insults, nuesa, sexe i violència a les pel·lícules convencionals. Disney, 20th Century Fox i Warnes Bros van denunciar l’alteració del contingut i van ser condemnats a pagar una multa de 62,4 milions de dòlars, que al final es va negociar per reduir fins als 9,9 milions.

Vidangel només tenia 2,2 milions de dòlars i un milió d’usuaris. Un altre hauria tancat la barraca, però es van fer forts. Van demanar ajuda als fans, i en cinc dies van aconseguir que 8.000 persones els donessin 10 milions de dòlars amb micromecenatge. Després, van anunciar un nou servei per filtrar contingut a Amazon, Netflix i HBO.

Així van descobrir el micromecenatge. I així va sorgir The Chosen. 75.346 persones havien donat 10 milions de dòlars a finals del 2019 per pagar-ne la primera temporada. Un any després 125.346 donants ja havien contribuït amb 10 milions més per la segona temporada. I ara The Chosen treballa en la tercera temporada.

Una plataforma audiovisual on decideixen els espectadors

Ara Vidangel i Angel Studios són dues empreses diferenciades. Angel Studios, fundada el gener del 2021, es dedica exclusivament a buscar diners amb microdonacions per produir continguts. Asseguren que són l’única plataforma de creació de continguts on qui decideix què es fa són els espectadors.

Per cada episodi pilot en rebutgen trenta. En cada ocasió fan dues preguntes als espectadors que els visionen. La primera és fins a quin punt estarien decebuts si el capítol que han vist no tingués continuïtat. La segona pregunta és si la història que han vist dona llum. Els germans Harmon, que són d’explicar-ho tot amb vídeos, diuen que molts dels qui arriben a Angel Studios ho fan des de Hollywood, cansats de la bombolla.

Els Harmon, que tenen la seu de l’empresa en un racó d’Utah, es van proposar que The Chosen arribi als mil milions d’espectadors en cinc anys. Ja en porten una tercera part. No tingueu por, va demanar Jesús als seus amics. Sembla que els germans de les patates s’ho han pres al peu de la lletra.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.