Vés al contingut
Catalunya Religió

Amb el suport de:

(Obra social “la Caixa”) Les Escoles Obertes d’Estiu arrenquen per als veïns dels 12 territoris catalans on es desenvolupa el Projecte d’Intervenció Comunitària Intercultural (Projecte ICI), impulsat per la Fundació ”la Caixa”, juntament amb entitats locals i administracions. A causa del nou context derivat de la pandèmia, les entitats locals s’han reinventat i han apostat per impulsar un format híbrid que els ha de permetre fer activitats a l’aire lliure i també accions virtuals.

D’aquesta manera, els territoris ofereixen alternatives gratuïtes que permeten continuar treballant en l’aprenentatge dels veïns i veïnes de la societat quan els processos educatius s’interrompen amb les vacances d’estiu. S’estima que més de 6.000 persones se sumaran aquest any a les accions impulsades al conjunt dels 36 territoris d’Espanya.

“Davant d’una situació com l’actual, és important que les comunitats estiguin unides i enfortides. Amb les Escoles Obertes d’Estiu volem que no quedi ningú enrere, i gràcies als nous formats dels tallers podem avançar junts”, ha destacat el subdirector general de la Fundació ”la Caixa”, Marc Simón.

L’Escola Oberta d’Estiu és un lloc de trobada, diàleg, joc i creació, que es concreta en un conjunt ampli i divers de tallers, activitats lúdiques i d’oci que estan connectades amb els reptes de la comunitat: millora de la convivència intercultural, promoció de la salut, esport, consciència mediambiental, millora de l’entorn, animació a la lectura, creació artística…

Setmana Gastronòmica: la volta al món en una mossegada

Una de les accions innovadores que han dut a terme quatre territoris conjuntament és la Setmana Gastronòmica. Amb l’objectiu de generar un espai d’intercanvi, diferents territoris, a través d’un representant vinculat al procés comunitari, mostren receptes del món per tal que els espectadors viatgin amb el paladar: del Marroc a Veneçuela, passant per tots els continents. Després de pujar les gravacions a YouTube, es genera una conversa amb la persona que ha cuinat perquè pugui donar consells i comparteixi la seva experiència amb la resta de la comunitat.

Una altra activitat que és comuna i recurrent és la dels tallers de jardineria i d’agricultura ecològica per als més petits, cosa que els permet col·laborar amb associacions de veïns en la cura d’horts urbans i en la millora de la conservació dels jardins públics. I, en aquesta línia, alguns territoris han aprofitat la pausa escolar de l’estiu per fer tallers d’art i pintura, que han culminat amb la creació d’un grafit en un mur per tal d’embellir el barri i donar visibilitat al procés comunitari.

Les Escoles Obertes d’Estiu faciliten també que els més joves se sensibilitzin per la convivència intercultural. En aquest sentit, es promouen experiències a partir d’activitats en línia lúdiques i participatives per reconèixer i respectar les diferències entre cultures, fomentant un diàleg entre iguals. Així mateix, amb l’horitzó generat després del confinament, s’han creat tallers en línia centrats en la cura personal, familiar, comunitària i mediambiental.

Aquests són alguns exemples d’activitats de les Escoles Obertes d’Estiu, que es duran a terme gràcies a la coordinació de les diferents àrees dels ajuntaments i les entitats ciutadanes, culturals, educatives i socials en general dels municipis.

El Projecte ICI es desenvolupa en els següents barris i municipis de Catalunya: Nou Barris (Torre Baró, Ciutat Meridiana, Vallbona) i Raval, a Barcelona;

Cardona; Vic; Collblanc – La Torrassa (L’Hospitalet de Llobregat); Sant Cosme (El Prat de Llobregat); Marianao (Sant Boi de Llobregat); Fondo, Santa Rosa, Raval i Safarejos (Santa Coloma de Gramenet); Badalona Sud; Salt; Banyoles; i Tortosa.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.