Vés al contingut
Catalunya Religió dg. 20/02/2022
Galeria d'imatges

(CR) ‘Cuidem l’educació del jo al nosaltres’ és l’eix temàtic amb què s’ha convocat aquesta setmana equips directius i representants de diverses institucions educatives cristianes de Catalunya i Illes Balears. L’acte s’ha celebrat dimarts a la cúpula del Museu Nacional d’Art de Catalunya a Barcelona, i l’ha impulsat Editorial Cruïlla per parlar sobre educació emocional.

En un format de taula rodona s’ha parlat del nou currículum a Catalunya, urgències a atendre, com veuen l’educació avui, i quin ha de ser el paper de l’escola cristiana en aquest context. La directora de l’editorial, Núria Melgosa, ha moderat aquest espai de conversa, que ha comptat amb la intervenció de la secretària general de la Fundació Escola Cristiana, Meritxell Ruiz, Modest Jou de la Fundació Educativa Dominiques de l’Anunciata del Pare Coll (FEDAC), Antoni Burgaya d’Escola Pia i Anna Prats de la Fundació Educativa Dominiques de l’Ensenyament.

“Vivim massa què es pot fer, què no es pot fer, què toca fer i mirem poc l’alumne; hem de fer un canvi de mirada i mirar la persona”, ha assenyalat Burgaya. I Ruiz ha explicat el treball de la Fundació Escola Cristiana “d’un procés de reflexió estratègica sobre quin és el paper de l’escola cristiana a la nostra societat i a Catalunya en particular”. També ha recordat el lema de la FECC, sobre la ‘Mirada cur(i)osa’, que posa el focus en la cura i la voluntat de conèixer. “Les escoles cristianes hem d’aconseguir treballar en xarxa i aprendre de nosaltres mateixos”, ha apuntat com a pilar bàsic.

El president executiu d’SM, José Manuel Cidad, que ha estat responsable d’educació de la Xarxa de Col·legis Marianistes d’Espanya, és qui ha obert l’acte. Cidad ha defensat la necessita de transitar un camí “d’allò individual al que és col·lectiu, d’allò únic i especial de cada institució a la responsabilitat conjunta i compartida de tots els que participem del món educatiu”. El director corporatiu d’Educació de SM, Carles Suero, n’ha fet la cloenda.

Vint anys de recerca empírica sobre educació emocional

“Des de la neurociència no venim a canviar el món de l’educació, el que fem és una cosa molt més bàsica: explicar com funciona el cervell i com hi ha estratègies pedagògiques que funcionen”, ha dit el neurocientífic David Bueno en la ponència inicial.

S’ha expressat en la mateixa línia Laia Mestres, que ha recordat que hi ha “vint anys de recerca empírica darrera” que avalen el treball emocional a l’aula. I ha parlat del “desenvolupament integral de l’alumnat” a partir de la correlació que hi ha entre “desenvolupament emocional” i “desenvolupament humà”.

Mestres és especialista en educació emocional i acompanya escoles a desenvolupar els seus propis programes. Un treball que Mestres ha fet, per exemple, amb Dominiques de l’Ensenyament, amb el projecte ‘Look inside’ que s’adreça a mestres, alumnes i famílies, i que ha garantit que el mètode, guanyés coherència i rigor.

 

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Imatge
Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.