Vés al contingut
Catalunya Religió

(Glòria Barrete –CR) L'escola Labouré es troba al barri del Raval, al districte de Ciutat Vella de Barcelona. Acaba de rebre el Premi Blanquerna Educació de “Noves Respostes Educatives”, com a proposta inèdita que representa una contribució de noves oportunitats per als infants i joves. Quan parlem amb la seva directora, Isabel Trilla, ens confessa que avui és un dia molt atrafegat de feina, han tingut algunes baixes dels responsables de menjador de l'escola i han hagut de buscar alternatives de suport. "Ens han ajudat els alumnes de 4rt d'ESO amb els infants de primària". I això que semblaria una cosa puntual, que els alumnes grans ajudin els petits, és bàsicament un dels eixos educatius d'aquesta escola.

L'escola Labouré és un centre de les Filles de la Caritat i forma part de la Fundació Escola Vicenciana, la fundació que la congregació té a nivell educatiu per a la província de Barcelona, les Illes i Barbastre. Es troben en un edifici cedit de la Casa de la Misericòrdia, i té el seu origen en la fusió de dues escoles del barri l'any 1975, l'escola parroquial del Carme i l'escola Nostra Senyora de la Misericòrdia, que ja portaven les Filles de la Caritat. Amb la fusió de les dues escoles va néixer l'escola Labouré, que pren el nom de Santa Caterina Labouré, una Filla de la Caritat a qui se li va aparèixer la Miraculosa.

Durant força anys l'escola Labouré es trobava en dos edificis. Educació Infantil i Cicle Inicial de Primària eren al carrer del Carme, i l'etapa des de 3r de Primària fins a 4rt d'ESO estava al centre on actualment es troba tota l'escola. Són una escola d'una sola línia, amb uns 343 alumnes. L’escola està qualificada des del 1997 com a Centre d’Atenció Educativa Preferent (CAEP). Compten amb alumnat amb diferents ritmes, interessos i capacitats, del voltant d'unes vint-i-dues nacionalitats diferents de procedència.

L'alumne, el protagonista dels aprenentatges

"La nostra tasca docent consisteix fonamentalment en atendre la persona", ens explica Isabel Trilla. I ho fan fent que l'alumne sigui el protagonista dels aprenentatges. "No fem que l'alumne s'adapti al currículum sinó que nosaltres adaptem el currículum a les necessitats dels alumnes". Fugen de conceptes com pobresa o exclusió, i prefereixen parlar de diversitat, diferents capacitats, fragilitat o diferents ritmes. "Aquí sobretot hem de ser flexibles", reconeix Trilla. Cada any, cada curs, és totalment diferent. "Tenim llibres i material d'aula però s'adapten a les necessitats, i afegim el material complementari que creiem que és oportú per a cada alumne i grup".

Reconeixen que molts dels seus alumnes pateixen situacions socials fràgils i difícils, però molts altres gaudeixen de famílies estructurades i que els recolzen i motiven. L'únic que veuen a l'escola Labouré és que "sigui quina sigui la situació el que tenen són alumnes diversos", que mereixen "una dignitat de tracte". I és que avui dia que es parla de l'escola inclusiva, a l'escola Labouré això no és un concepte nou. "En el nostre cas la inclusió és en el dia a dia". I amb el treball del dia a dia aconsegueixen que els seus alumnes, mitjançant una atenció individualitzada, una molt bona orientació, i sobretot coneixent-los, arribin a assolir tot el seu potencial.

A l'escola compten amb dos lemes. Un d'ells diu 'Ben a prop per arribar ben lluny'. Aquest 'ben a prop' vol dir per a l'escola Labouré que són una escola de proximitat, una escola molt propera, on coneixen l'alumne i la seva família. "Coneixem l'alumne al llarg dels anys i ens dona la possibilitat de veure on comença, com evoluciona i què esperem d'ell". L'escola no avalua l'alumne en funció del resultat sinó en funció d'allò que aquest alumne pot fer. I sobretot el seu objectiu, explica Trilla, "és donar-li aquelles eines que li permetin aprendre per si mateix". No és donar-li uns coneixements sinó donar-li eines perquè l'alumne adquireixi una autonomia i sigui capaç de desenvolupar el màxim de les seves possibilitats i capacitats.

Potenciar l'autoestima de l'alumne

I el que explicàvem al principi, la col·laboració dels alumnes grans amb els petits, és una petita mostra de com l'escola Labouré dona eines a l'alumnat per desenvolupar el seu potencial. Actualment s'anomenen assignatures APS, d'Aprenentatge i Servei, però a l'escola ja funcionen des de l'any 2003. En aquell moment el professorat detecta que existeix una conflictivitat entre els grups de 3r i 4rt d'ESO. Notaven un canvi i sobretot que els alumnes no aprenien significativament. "No volíem fer comèdia, no volíem fer veure que els alumnes aprenien, sortien i ja està, sinó que volíem que aprenguessin de veritat".

L'escola veia que el seu entorn social ja els pressionava suficient com per afegir-s'hi ells també i el que l'escola volia era estimular la seva autoestima. Vna crear els 'Crèdits d'Aplicació'. Van destinar sis hores a les tardes, agafant d'aquí i d'allà, per fer cinc grups heterogenis amb tots dos grups classe, amb cinc propostes que podien triar els alumnes. Uns espais on es donés un aprenentatge significatiu i professionalitzador, i on l'alumne fos responsable i autònom. Van començar un de cuina, un de relacions públiques, d'electricitat, de teatre, o món infantil.

Els alumnes rebien la formació i després col·laboraven amb el Cicle Infantil, per exemple, en qualsevol cosa que necessités el Departament. També han treballat amb gent gran, amb el Centre de Dia Mil·lenari, o amb discapacitats, del Centre de Dia Sant Jordi. Tot això avui dia continua i s'ha reconvertit en les seves APS.

L'escola Labouré també treballa molt en xarxa, sobretot amb entitats del barri. "Som una escola totalment oberta, col·laborem amb ells i també demanem que les entitats entrin a l'escola". I és que l'escola "és una sola", no hi ha diferència. "Tots els alumnes es coneixen, es fa un treball totalment vertical i transversal". Com a exemple Isabel Trilla ens explica que aquests dies tindran la graduació de 4rt d'ESO. "A l'hora de fer el càtering ens ajudaran els de 3r guiats per una ex alumne que ha estudiat Hosteleria. "Tot això és un aprenentatge per a ells, se senten útils".

El carisma vicencià

L'escola Labouré, com a escola de la Fundació Educació Vicenciana, té molt present el carisma dels fundadors. Retornant al lema 'Ben a prop per arribar ben lluny', Trilla explica que 'El ben a prop' és la proximitat. "Som molt propers i tot ho fem amb un clima de senzillesa". El que persegueixen és la recerca de l'excel·lència, però l'excel·lència "és aconseguir la millor versió dels nostres alumnes". I per fer-ho des de l'escola creuen en ells, en els seus potencials, els estimulen i acompanyen "perquè aconsegueixin el màxim desenvolupament de les seves capacitats".

Un altre lema, i aquest sí que fa referència al seu tarannà d'educadors vicencians, és el de 'Responsables d'una Herència'. "Som els transmissors dels valors vicencians que els nostres fundadors, Sant Vicenç de Paül i Santa Lluïsa de Marillac, ens han llegat". I ells ho tradueixen en "proporcionar als alumnes una educació integral i de qualitat, que desenvolupin el compromís social", i tot això ho fan, "des de l'estima, des de la senzillesa, el respecte i sobretot la confiança".

En definitiva, a l'escola Labouré persegueixen que els seus alumnes "siguin feliços i que se sentin valorats i necessaris". Expliquen que el seu objectiu és "que quan acabin 4rt de la ESO cap alumne es quedi al carrer". Que tots continuïn la seva formació, i que sàpiguen que tenen un referent que és l'escola i que sempre poden tornar-hi. I de fet ho fan moltes vegades. "Sovint venen a explicar-nos allò que han aconseguit, o demanant ajuda amb la física, o orientació educativa. Sobretot volem ser un referent per a ells".

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.