Vés al contingut
Catalunya Religió dc. 23/03/2022
Galeria d'imatges

(Laura Mor –CR) Volen “despertar l’apetència”, fer venir ganes als docents perquè s’obrin a l’experiència de la fe. Així ha presentat la Fundació Escola Cristiana aquest dimarts al vespre el Certificat de Competència en Pastoral Educativa que engegarà el curs vinent. N’han parlat en una trobada amb una cinquantena de responsables de Pastoral i representants d'escoles cristianes a la Sagrada Família.

“No podem desvincular la pastoral de la pedagogia”, ha defensat la Secretària general de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya, Meritxell Ruiz, en obrir l’acte de presentació. Hi han participat, entre d’altres, representants de les escoles de Lestonnac - Companyia de Maria, Vedruna, La Salle, FEDAC, Salesians, Escola Pia, Maristes, RR. Sagrat Cor, Gabrielistes, Sagrada Família d'Urgell, Salesianes, Manyanet, Jesuïtes, Esclaves del Sgt. Cor, i les Escoles Parroquials, així com també del Secretariat de Pastoral amb Joves de l’Arquebisbat de Barcelona i alguns dels formadors del curs.

Ruiz ha recordat els orígens d’aquests projectes educatius: “Els representants de les nostres institucions van instaurar mètodes pedagògics diferents i molt variats i es diferenciaven en aquesta mirada cristiana de l'escola”, ha apuntat. I ha dit també: “La nostra pedagogia ve de la visió que tenim de la persona, del món, del transcendent”.

Amb la mateixa mirada amb què Gaudí va impulsar una escola pels fills dels obrers de la Sagrada Família. Un projecte basat en el mètode Montessori i que va atendre la dimensió interior i espiritual dels alumnes. Aquest és l'escenari que ha escollit l'escola Cristiana per presentar un nou projecte de formació basat en la competència en pastoral educativa.

“Una competència per desvetllar l’apetència, el gust, les ganes, la vivència, l’experiència”, ha explicat Eloi Aran, cap d'àrea pastoral i socioeducativa FECC. Aran ha descrit “el gir humanista” que ha pres la concepció de les competències des de 2008. I ha dit que la proposta vol “posar coneixements i habilitats vers la capacitació de la missió”. I de quina missió es tracta? El responsable de pastoral de les escoles cristianes ha recordat que “les nostres institucions tenen una missió educadora, social i, en definitiva, evangelitzadora”.

Com si fos mapa de línies de tren, el certificat s’obté quan s’han recorregut totes les línies. N’hi ha tres i s’estructuren per zones. Les zones inicials del recorregut de cada curs responen a la formació inicial comuna i, a mesura que s’avança, cada alumne pot triar itinerari i diversificar la formació. En les zones de final de curs es busquen espais de trobada, la relació, per fer experiència comunitària.

Són recorreguts d’un any que corresponen a 30 hores lectives cada curs. I cada línia o recorregut correspon a una dimensió d’aprenentatge: la dimensió afectivo-espiritual –que inclou la celebració o leiturgia–, la dimensió cognoscitiva-comunicativa –amb l’anunci o kerigma– i la pràctica-social –amb el servei o diakonia.

La formació combina formació online i presencial. També contempla la possibilitat d’obtenir el certificat en 6 anys i la possibilitat de cursar formacions puntuals. Segons la FECC es tracta d’una formació “contínua i necessària no tan sols ja per a persones destinades a liderar el projecte evangelitzador dels centres, sinó per a qualsevol docent d’una escola cristiana”.

En total són 100 hores a fer en tres anys i que són possibles gràcies a la col·laboració de l’ISCREB, que certifica l’assoliment de cada dimensió al final del curs escolar. Segons la religiosa de la Companyia de Maria, Núria Caüm, que és la cap d’estudis i sotsdirectora de l’ISCREB, la col·laboració ve de lluny i s’ha anat adaptant “en allò que intuïm que són necessitats, desitjos i camins nous de col·laboració”. La formació també és possible gràcies al treball conjunt amb altres entitats com la Fundació Pere Tarrés, Cristianisme i Justícia, la Càtedra d'Ètica i Pensament Cristià de l'IQS i Justícia i Pau. 

En la presentació els assistents han comentat la iniciativa per grups i s’ha tancat l’acte amb una breu intervenció musical d’Antoni Rodríguez, cap de l’àrea jurídica i de recursos humans de la Fundació Escoles Parroquials de Barcelona.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Imatge
Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.