Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Glòria Barrete –CR) 13 de setembre arrenca oficialment el curs escolar a Catalunya. Un curs que comença a les aules avui després d’unes vacances “necessàries” per tota la comunitat educativa després d’un curs “dur, intens i esgotador” amb motiu de la Covid-19.

Els claustres de professors es van incorporar ja a la feina a les escoles l’1 de setembre. Dies abans ho feien els equips directius. Enguany, però, amb protocols d’actuació més clars, treballats amb més marge i informats ja a les escoles durant el mes de juliol. Enrere queda ja l’inici de curs passat que va comportar “molta angoixa per les escoles” i que ha suposat la constatació que les escoles “són espais segurs”. Un curs que avui comença amb mesures similars a les del final de curs, però que disten molt de l’inici de curs anterior que va ser dur “i molt canviant a cada dia que passava”. 

“Aquest any la perspectiva sembla moderadament més bona”, afirma Carles Rubio, coordinador de les escoles dels Salesians a Catalunya, i un curs que compta “amb l’experiència acumulada de l’any anterior”. Des dels Salesians afirmen que se saben enguany “capaços”. Capaços d’entomar situacions complexes i variables com les del curs passat. I és que, afirma Rubio, “el compromís dels claustres és l’actiu més important que té l’escola, i ho han demostrat”. No és només una qüestió de potencialitat, afirma, “sinó una constatació”. 

En la mateixa línia s’expressa Jordi Jover, responsable de la xarxa d’escola de La Salle Catalunya.  Jover remarca que comencen el curs sabent que la gestió del curs passat a les escoles va ser molt bona, “malgrat els impediments i entrebancs sanitaris”. Tothom, reconeix, “va estar al seu lloc, començant per l’alumnat que va ser exemple de rigorositat”. 

Aquest curs faran el mateix. “Serem igual de rigorosos als centres, esperant que si les mesures es van relaxant podrem tornar al contacte i a les activitats més obertes”. Cal, recorda, seguir reforçant com es pugui “la proximitat, l’acompanyament, la cura i la personalització”. A La Salle Catalunya enguany comencen a l’etapa d’infantil i alguns cursos de primària el canvi pedagògic i metodològic propi, el que ells anomenem NCA. Això implica un treball per tallers i per projectes i sobretot el reforç de l’acollida i el tancament, de gran importància a La Salle.

Un procés de transformació pedagògica que tampoc s’atura les escoles dels Salesians. “Ja fa anys que duem a terme un treball competencial de l’alumne. Ni en època de pandèmia hem deixat de treballar-ho i hem anat progressant en la línia de transformar l’escola”, explica Carles Rubio.

El lema de curs, una eina de treball pedagògic

I si un element cal treballar segur aquest curs a les escoles és la gestió emocional. Rubio creu que “cal estar més atents que mai a la gestió emocional de tot el que ha comportat el confinament i la pandèmia”. Ells aquest curs a les escoles salesianes treballaran el lema ‘Ens mou l’esperança’. “Ja explica prou l’orientació que li volem donar al curs”, afirma, es tracta de fer el mateix però afegint un horitzó d’esperança i futur per a tot l’alumnat dels centres.

A La Salle el lema d’aquest curs és ‘Estàs a casa’. Aquest any tracta l’acollida, l’acompanyament i el poder sentir-se bé. “Va també molt lligat a la situació social que tenim actualment, amb moltes famílies i persones amb dificultats. L’acollida fa molta falta aquest any”, relata Jordi Jover.

A les escoles Vedruna treballen per objectiu educatiu triennal. Enguany el comencen i els acompanyarà fins al 2024 a les escoles. L’han titulat ‘Eduquem la mirada amb sentit, des de la fraternitat i dirigida al servei’. Cada curs té una part del lema, i aquest curs és ‘Mirades amb sentit’, el curs vinent serà ‘Mirades humanes’, i el curs 2023-24 serà el de ‘Mirades de servei’. 

“El tema emocional ja fa anys que es treballa a les escoles”, explica Alba Company, membre de l’equip de gestió de Vedruna Catalunya Educació . Aquest tema de la mirada, afirma, és un objectiu educatiu “que ajuda molt a interioritzar”. I és que Company creu que si no comencem pel treball de la interioritat a les escoles, “la resta queda coix”. 

La idea a Vedruna és treballar com mirem. Com miren els educadors, com miren als seus alumnes, i com els ensenyen a mirar a ells. “En definitiva com mira la comunitat educativa Vedruna”.

També l’Escola Cristiana, des de l’àrea pastoral i sòcio-educativa, ha elaborat un lema de curs com a eina pedagògica en consonància amb els de les diferents institucions educatives: Activa la mirada CURiOSA. El lema, que serà també el de la Jornada de Pastoral Educativa, es presenta com un joc de paraules on es fusiona l’atenció per la cura de la comunitat educativa amb la curiositat que li és pròpia i que mena al trobament amb l’Alteritat. "