Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(CR) Davant l’increment de la demana de places a la Formació Professional, aquest estiu la Fundació Escola Cristiana (FECC) juntament amb la resta d’escoles concertades va oferir al Departament d’Educació ampliar l’oferta de places concertades. Al juliol es va detectar que hi havia 20.000 estudiants més que les places ofertades a FP.

L’escola concertada va arribar a oferir 900 places, però el setembre el Departament va optar per ampliar només l’oferta pública amb 4.500 places i va reiterar que denega el concert educatiu a més places FP. Al maig ja havia denegat el concert educatiu per 500 places ofertes per la concertada perquè “no es tracta d’ensenyaments obligatoris ni bàsics”, i “la consignació pressupostària no permet assumir la despesa”.

Aquesta negativa reiterada del Departament “és incomprensible” i “que no s’ampliï el nombre d’unitats concertades i es frustri les expectatives de les persones que volien ampliar la seva formació”, segons apunta la Fundació Escola Cristiana de Catalunya en el butlletí setmanal. “La FECC ha preguntat a les escoles del col·lectiu la disponibilitat d’oferta de places, recurs que ja ha estat traslladat al Departament amb una voluntat clara i manifesta de formar part de la solució”, expliquen. Places que a més tenen un cost inferior per l’administració que una plaça en un centre públic.

L’Escola Cristiana insisteix en què “s’aprofiti tota la capacitat que els centres concertats disposen per incrementar-ne llocs”. I aposta per tornar “a posar-se a consideració la necessitat, cada cop més evident, d’implantar un model de col·laboració públic-privada, una fórmula a la qual assistim cada cop més en àmbits com la sanitat, els serveis socials o les infraestructures crítiques, on les velles fórmules ja resulten insostenibles per abordar nous desafiaments”.

Des de les AMPA defensen “l’interès de les famílies perquè els nanos tinguin plaça per poder estudiar una formació adequada”. En parla Mar Pla, presidenta de la Confederació Cristiana d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes de Catalunya, la CCAPAC. Tot i que les AMPA han estat tradicionalment més presents en l’etapa d’estudis obligatoris, les famílies associades també són en la postobligatòria.

Demanen el suport del Departament d’Educació poder cobrir la demanda de places de formació professional. I recorden l’esforç que va fer l’Escola Cristiana en preguntar-se “fins on podem arribar?” i tenir-ho tot a punt per començar. A la negativa de concertar aquests estudis, les famílies constaten que “falten recursos a destinar a la formació dels nostres fills”.

I la solució que presenta el Departament d'Educació, la formació virtual, no els convenç: “La formació online ha servit durant el temps de pandèmia”. Són conscients que a Catalunya és “un dels pocs països que ha tingut l’escola oberta i que ha optat per la presencialitat”. I defensen que “la formació professional necessita la pràctica, estar en contacte professorat i alumne”. Quines solucions proposen i quan creuen que arribaran? Caldrà esperar el curs 2022-2023? Des de les AMPA demanen una resposta àgil: “Necessitem que el departament reaccioni ràpidament amb una oferta presencial”.