Vés al contingut
Catalunya Religió

(Laura Mor –CR) Se senten exclosos, ignorats i discriminats. El mes de febrer el Departament d’Educació va anunciar la creació de la Taula Local de Planificació. Un espai d’àmbit municipal que ha de negociar com organitzar i distribuir les places escolars del proper curs. Quan l’escola concertada ha sol·licitat de formar-ne part, o bé no ha rebut resposta o, en molts casos, la resposta ha estat negativa.

“Volem estar a la taula de negociació i de planificació, la que decidirà sobre el nostre futur, i no ens hi deixen participar”, lamenta Cristina Miró. És directora del Col·legi Santa Anna de Lleida i parla en nom de tota l’escola concertada de la ciutat. La resposta que han rebut és un fenomen de país, tal com han denunciat de forma conjunta les entitats que representen la concertada a Catalunya.

“A tot Catalunya l’escola concertada ens estem trobant amb un ‘no’ o amb silenci”, critica Miró com a portaveu de l’escola concertada de Lleida. En el seu cas, en estratègia conjunta, ja van demanar cita per reunir-se amb l’alcalde per poder accedir a la Taula Local de Planificació. Com que no van obtenir resposta, van fer també la petició a alcaldia i, en paral·lel, als Serveis Territorials, que tampoc els han contestat. Per això asseguren que insistiran en poder tenir veu en aquest òrgan planificador.

Un òrgan restringit a la titularitat pública

L’11 d’octubre van presentar a l’Ajuntament de Lleida una sol·licitud genèrica en nom de tots els centres concertats de la ciutat per participar a la Taula Local de Planificació. Una setmana més tard rebien la negativa de l’administració. El text els convida a formar part de les comissions de participació en la programació, indicant que és aquest altre òrgan el responsable de “garantir la participació dels sectors de la comunitat educativa en la programació de l’oferta”.

Segons la missiva, només poden participar a les taules locals de planificació alcaldia i direcció dels Serveis Territorials; la regidora i un tècnic municipal de l’Ajuntament, i Inspecció, un tècnic de Planificació i un responsable de la Planificació del Departament.

“Ens diuen que no hi ha cap director de la pública, però aquesta resposta no és vàlida”, diuen des de la concertada. Consideren que el Departament ja representa els centres de titularitat pública, perquè n’és el titular i l’últim responsable. I, per tant, llegeixen una situació de desigualtat en el procés negociador.

Un tracte desigual

On queda la veu de la iniciativa social en aquest cas? Asseguren que reben un tracte desigual, que “és una evidència més de la desconsideració que ens tenen”. Recorden que també formen part del sistema educatiu català. “Si es parla d’equitat, no n’hi ha, no ens sentim en igualtat. Estem en el sistema públic i fem una funció social”, insisteixen.

Per al sector educatiu concertat, no és una actitud nova. “Des de fa temps totes les accions del Departament d’Educació discriminen la concertada: l’estan infravalorant i infradotant”, lamenten. Ara, consideren un nou greuge que se les aparti de les taules locals de planificació.

Aquest espai de nova creació respon al Decret 11/2021 de la programació de l’oferta, pensat per lluitar contra la segregació escolar. Les taules locals planificaran la distribució de places i de línies per cada centre. Un espai estratègic tenint en compte la davallada demogràfica dels darrers anys i la situació crítica que afronten les escoles concertades en situació d’infrafinançament.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.