Vés al contingut
Catalunya Religió
budisme dones
Dones budistes a la sortida del temple | Pixabay

AINA ARGUETA -CR Les dones s'uneixen per reivindicar el seu paper dins la seva fe. Una tendència generalitzada en moltes religions que en el budisme s'inicia l'any 1987 amb la xarxa internacional de dones budistes i es materialitza amb l'organització Sakyadhita Spain, fundada el 2015. "És indispensable aplicar la perspectiva de gènere en totes les religions, no només en el budisme", manifesta Montse Castellà i Olivé, practicant de budisme tibetà des de finals dels anys setanta i membre de Sakyadhita.

"Les religions transmeten un llegat de saviesa", explica Castellà, "en el cas del budisme, el que ha arribat a Occident és la unió i l'experiència dels homes". Aquest és el cas de molts textos escrits des d'una perspectiva patriarcal que arriben per ser traduïts. "Qualsevol dona que se'ls llegeixi sense anotacions, tanca el llibre i no vol tornar a saber més", ironitza. És per això que Castellà destaca la importància de diferenciar el que és cultural i, per tant, el que s'ha d'adaptar i transformar, d'allò que és essencial i s'ha de preservar. Tot aquest procés de revisió és un "treball necessari que s'ha de fer", assegura.

La dificultat principal per canviar és que les estructures patriarcals són piramidals i jeràrquiques. Encara no s'han aplicat aquestes perspectives diverses dintre del budisme. "Això està per fer", explica Castellà. Però hi ha un corrent potent, que es visibilitza en Sakyadhita de "dones que no tenen res a perdre que hem creat un moviment molt atrevit". L'organització d'aquestes associacions de dones funcionen sense jerarquia. "Seiem en cercle, escoltem les opinions de les altres i treballem en consens", destaca la budista com a metodologia.

"Les dones sempre han estat al marge, ara no poden quedar-se al marge amb les seves mogudes feministes"

En l'àmbit monàstic del budisme, la desigualtat de gènere s'agreuja. L'any 2020 a la X Jornada de Budisme la venerable Damcho explicava que les regles dels monestirs assenyalaven que la monja amb major rang era inferior al monjo de posició més baixa. Castellà destaca que aquesta jerarquia no permet a les dones tenir les mateixes oportunitats. "Però comença a canviar", puntualitza.

"L'energia femenina ha de prendre valor"

Castellà admet que l'energia masculina i femenina és diferent. El problema és que històricament ha estat valorada només la masculina. "Els valors femenins han de prendre valor", explica. Una de les iniciatives de Sakyadhita és la creació d'un decàleg de 10 punts de bones pràctiques en els llocs de culte per fomentar la igualtat. Les dones de l'organització el presenten a les comunitats i a les persones que ho dirigeixen perquè tinguin presents aspectes que no havien contemplat. "És una manera d'introduir-ho fora de la pròpia organització", raona la budista. Amb tot, reconeix que ha tingut una gran rebuda en les comunitats on s'ha exposat.

Aplicar la perspectiva de gènere en la fe és un procés que està passant en moltes religions. S'estan produint trobades interreligioses de dones, on es plantegen altres formes de fer i ser. "El perill és que no es pugui integrar al conjunt de la religió", alerta Castellà. "Les dones sempre han estat al marge, ara no poden quedar-se al marge amb les seves mogudes feministes", anuncia.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.