Vés al contingut
Catalunya Religió

(ISCERB) Joan-Andreu Rocha Scarpetta, degà de la Facultat d’Educació Social i Treball Social de la Fundació Pere Tarrés de la Universitat Ramon Llull, ha pronunciat la conferència inaugural del curs 2019-20 de l'Institut Superior de Ciències Religioses de Barcelona (ISCREB), sota el títol 'El diàleg interreligiós en el context de la comunicació intercultural', en un acte celebrat a l'aula Magna del Seminari Conciliar de Barcelona i que ha estat presidit pel cardenal de Barcelona, Joan Josep Omella i Omella.

Joan-Andreu Rocha s'ha dirigit, especialment, a tots els que tenen un interès pel diàleg interreligiós com a disciplina, i com a praxi a descobrir el camp relativament recent de la comunicació anomenat “comunicació intercultural”. Aquesta àrea potencia el desenvolupament de les relacions entre les diferents tradicions religioses i la comprensió i gestió de la diversitat cultural en el camp, no sols religiós, sinó també social, de la cooperació, polític i geopolític. “Una aproximació atenta al desenvolupament d'aquestes dues disciplines ens demostra que cadascuna d'elles ofereix un bagatge específic i enriquidor propi, bagatge que, quan s'aprofundeix i comprèn, enriqueix i augmenta encara més el potencial d'aquests camps de coneixement que aspiren a una transformació de la societat mitjançant una major comprensió entre individus provinents de religions i de cultures ben diverses”, ha descrit el professor.

L'exposició s'ha dividit en quatre parts, s'ha iniciat el recorregut amb una aproximació a la noció de cultura i a la temàtica de la relació entre religió i cultura com a fonament de les dues àrees de coneixement que ens interessen. Tot seguit, s'ha ofert una introducció a la trobada entre les religions i al desenvolupament del diàleg interreligiós amb el propòsit d'assentar, almenys en les seves línies generals, el diàleg interreligiós en el seu context contemporani. A continuació, Joan-Andreu Rocha ha ofert una síntesi de la història, fonaments i objectius de la comunicació intercultural pensada per als qui estan probablement familiaritzats amb el diàleg interreligiós però no coneixen les particularitats d'aquesta nova àrea de la comunicació. Una secció final ha subratllat les diferències i característiques dels dos àmbits de coneixement i la manera com es complementen. A més, en el quadern lliurat als assistents, s'ha afegit una bibliografia amb les referències de les fonts citades al llarg de l'exposició.

La conferència ha permès comprendre la complexitat de la relació entre cultura i religió, així com una aproximació al desenvolupament del diàleg interreligiós i de la comunicació intercultural com a disciplines diverses amb gènesis diferenciades. Al seu torn, en haver identificat les diferències entre aquests dos camps, s'ha pogut subratllar la seva complementarietat: “Malgrat els seus orígens diversos i a les seves diferències epistemològiques, el diàleg interreligiós i la comunicació intercultural constitueixen camps diferents però complementaris, l'especificitat dels quals enriqueixen a l'un i l'altre. El desenvolupament de la comunicació intercultural seria limitat si no tingués present la dimensió religiosa de l'ésser humà i la seva concreció en contextos culturals específics. Tampoc seria completa sense les dades que el mateix diàleg interreligiós proporciona per a comprendre millor les maneres de veure el món des d'una perspectiva transcendent. El diàleg interreligiós, per part seva, perdria gran part de la seva força si no aprofita les competències i els coneixements que deriven de la comunicació intercultural en l'amplitud del seu desenvolupament, sobretot pel que toca a l'especificitat de les cultures. Així aquests dos dominis del coneixement i de la transformació social apunten cap a una col·laboració prometedora que es desenvoluparà plenament només si procedim a reconèixer la seva especificitat i les dinàmiques que els són pròpies.”, ha conclòs Joan-Andreu Rocha-Scarpetta.

Intervenció del director de l’ISCREB

El director de l'Institut Superior de Ciències Religioses de Barcelona (ISCREB), Ramon Batlle, ha introduït la celebració recordant el compromís amb la formació dels laics compromesos amb la missió eclesial. És en aquesta línia que l’ISCREB continua treballant, donant continuïtat a estudis que ja oferia afegint noves ofertes acadèmiques. “El curs 2019-2020 s'inicia amb propostes diferents: posem en marxa el Diploma d'Especialista en Mitologia i Simbologia, el Diploma en pensament tomista de la mà de la Universitat FASTA de la Mar de la Plata, també hem iniciat una col·laboració amb la Fundació Vidal i Barraquer, en el moment de dissenyar continguts teològics del Màster en Autoconeixement, Transformació Emocional i Cosmovisió Espiritual. Finalment, hem estat treballant per a poder oferir la DECA en basca, en col·laboració amb l'Institut de Teologia i Pastoral de la diòcesi de Bilbao.”

També ha destacat l'aparició de l'Escola de Llengües Clàssiques, una nova iniciativa del ISCREB que ofereix estudiar on-line grec, hebreu, egipci clàssic i sànscrit. Aquest pas “el donem de la mà de la jove Universitat Europea d'Andorra, així ampliem la nostra oferta humanística especialitzada, ja que en aquest àmbit l'ensenyament on-line està poc desenvolupada”.

El perfil de l'alumnat de l’ISCREB

Durant el curs 2018-2019, el centre ha comptat amb un total de 1.187 alumnes, distribuïts de la següent manera: 103 presencials, 637 virtuals, 11 alumnes que han barrejat les dues modalitats – presencial i virtual- i 458 pertanyents als cursos d'extensió universitària

La majoria dels alumnes presencials de l’ISCREB són dones, un 57,6% femení i un 42,4% masculí. No obstant això, en la modalitat virtual, la majoria dels alumnes són homes 57%, i un 43% dones. Per franges d'edat, el segment majoritari és el de 41 a 55 anys en la modalitat virtual, amb un 39% de presèncial. En canvi, en la modalitat presencial, la majoria la té el segment de més de 55 anys representat gairebé la meitat de l'alumnat: 49%. Els menors de 30 anys són la minoria: representen el 6% dels alumnes presencials i el 19% dels virtuals.

Quant a la formació dels alumnes: el 84% té estudis universitaris. Per tant, molts es matriculen en el ISCREB per a complementar la seva formació, reforçar la seva professió o per a canviar de sector en el món laboral.

En el decurs de l'acte també s'han lliurat diplomes als alumnes que durant el curs 2018-19 han superat la Diplomatura i la Llicenciatura en Ciències Religioses.

Territori
Tags

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.