Vés al contingut
2 Catalunya Religió dc. 14/09/2022
Meditació

Glòria Barrete -CR La Fundació Valors Humans, una Fundació creada per les monges filipenses de Barcelona fa uns deu anys, compta com a tema principal de treball el cultiu de la interioritat. Un treball que duen a terme a l’escola Lurdes de Barcelona des de meitat dels anys 80. Ara volen oferir aquest coneixement i experiència a tota persona que treballi amb infants i joves, i és per això que han desenvolupat un curs de formació, ‘l’Escola d’Interioritat’, per dotar d’eines que ajudin a desvetllar la interioritat a l’aula.

El programa formatiu inclou continguts teòrics i d'aprofundiment en les diferents tècniques d’interiorització. Una formació repartida en tres trimestres, independents entre ells, de manera que el compromís pugui ser per un sol trimestre (1r, 2n o 3r) per dos o per als tres.

Les sessions de cada trimestre tindran lloc els dimarts de 18h a 19:30h i un matí de dissabte de 10h a 13h. El 1r trimestre s’inicia dissabte 8 d’octubre (10 a 13h) i continua els dimarts 11, 18, 25 d’octubre i 8, 15, 22 i 29 de novembre (de 18 a 19:30h). El cost de la matrícula és de 130€. Si hi esteu interessats, cal escriure a cursos@casaespiritualitat.barcelona o a info@casaespiritualitat.barcelona.

Lluís Rissech és col·laborador de la Fundació i un dels formadors del curs. Rissech afirma que el treball de la interiotat és important per tres raons imprescindibles: el treball interior d’un mateix, el treball a l’aula, i per treballar la dimensió grupal. El treball interior d’un mateix, reconeix, “facilita l’autoconeixement dels infants i els ajuda a treballar millor el que senten”. Però també el treball de la interioritat facilita el treball a l’aula ja que, creu, “possibilita una millor connexió entre els pedagogs i els alumnes i també millora la concentració i el rendiment acadèmic”. Tot plegat és un revulsiu pel creixement de tot un col·lectiu, ja que “facilita la cohesió de grup, les dinàmiques esdevenen més fàcils i ajuda a resoldre els conflictes millor”.

Sobta, però, que si el treball de la interioritat a l’aula és tan positiu no sigui una aposta transversal en el sector educatiu i sovint s’hagi d’oferir des de l’àmbit privat, com és el cas de la Fundació Valors Humans de la comunitat de les filipenses. Rissech hi està d’acord, tot i que apunta a un desvetllament del treball de la interioritat a tots els nivells en el món de l'educació, pública o provada.  “Ja hi ha algunes escoles públiques que també treballen el tema a través de ser ‘escoles despertes’".

Ara bé, és una realitat confirmada que moltes de les experiències de treball en interioritat provenen del sector religiós ja que “el treball d’interioritat i meditació amb infants i joves ha sorgit d’experiències de comunitats religioses o comunitats de meditació”.

També dins l’escola cristiana hi ha moltes escoles que treballen aquest àmbit des de la perspectiva de la interioritat, o l’espiritualitat a través de la pregària. D’altres escoles que treballen des de l’escola experta, o l’escola activa o similar. “El que sí és veritat és que hi ha escoles que treballen l’àmbit d’espiritualitat de manera més transversal”, i Rissech apunta a aquestes escoles com el lloc idoni per fer això.

Concepte d’interioritat, concepte denostat?

Fa uns anys, parlar d’espiritualitat, s'associava a parlar de religió i de confessions religioses. En un moment d’evolució laica de la societat a Europa aquest concepte semblava anacrònic. “Afortunadament en els darrers anys hem sigut capaços de desvincular el concepte interioritat de l’aspecte lligat estrictament a una confessió religiosa o una altra”, reconeix Rissech. La interioritat és un concepte ara mateix prioritari per molts sectors, siguin creients o no. 

A la societat occidental el que s’ha notat en els darrers deu o quinze anys és, però, el creixement en la pràctica de disciplines com la meditació, el ioga, mindfulness, etc. “Tot això lliga amb la necessitat d’una dimensió espiritual que vol dir fonamentalment la dimensió interior”, apunta, i “després pot venir la dimensió religiosa” ja de forma personal.

El que és clar és que la dimensió interior i espiritual té cada vegada més pes a nivell social, des de diferents aspectes, però està ja dins la ment de molta gent “i ajuda a molta gent”.

Professorat del curs

El curs que ofereixen compta amb un professorat transversal en què hi ha mestres, científics, artistes, profes de ioga, o un jurista que treballa amb col·lectius de meditació. Una formació que ofereix eines que no són exclusives ni monopoli de ningú sinó que són eines “que treballen tot el curs l’eix cos-ment-esperit que es treballa en cada assignatura i seminari”.

Es treballa, explica, amb un grup d’eines i es fa pràctica. “Expliquem l’eina i l’experìencia que tenim i el que fem és practicar-la per coneìxer-la i per saber com després amb la seva experiència i centre ho podrà dur a terme amb el seu grup”. No pretenen donar receptes de com fer-ho sinó practicar perquè a partir d’aquí amb el coneixement del propi grup cadascú pensi en com ho podrà adaptar i desenvolupar millor.

Es tracta, afirma, “d’ensenyar a ensenyants perquè després siguin creatius”. No pretenen ser exclusius d’això, perquè ja hi ha moltes escoles que ho treballen. “El que fem és posar al servei la nostra experiència com a eina complementària o eina central”.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Imatge
Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.