Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Galeria d'imatges

(Glòria Barrete –CR) La frase tradicional 'l'escola ensenya i la família educa' ha passat ja a la història. L'entorn configura la persona, la vida de la persona és espai educatiu, i la darrera sessió congressual de la Fundació Educativa Dominiques de l'Anunciata Pare Coll -FEDAC-, celebrada aquest dissabte al Caixa Fòrum de Barcelona, ha posat el focus en el quart àmbit del projecte educatiu #avuixdemà, l'entorn, com a part imprescindible en el canvi educatiu.

"El canvi de paradigma educatiu no pot recaure només en els educadors", ha recordat la germana Montserrat Font, presidenta del patronat de la FEDAC, "també les famílies, les empreses, les associacions configuren l'entorn".

Les famílies, vincle positiu

Les famílies han tingut un paper rellevant durant la darrera sessió congressual. Han estat representades pel president de la Confederació Cristiana d'Associacions de Pares i Mares d'Alumnes de Catalunya, Josep M. Romagosa, així com presents en dos de les tres ponències de la sessió, dedicades a parlar sobre el vincle família i escola.

Romagosa ha agraït el projecte educatiu #avuixdemà, "tant necessari per a l'educació del segle XXI". Alhora, ha remarcat que les famílies volen generar un vincle positiu, "tots plegats multipliquem, hem de treballar per establir xarxa amb l'escola", ha reconegut.

Per establir el vincle positiu Romagosa recomana les tres 'i', il·lusió, implicació i integració, i ha apostat per l'educació del cor com a eina educativa: "No oblideu que l'educació ha de sortir del cor per arribar al cor dels alumnes".

La vida de la persona, espai educatiu

El Secretari General de la Fundació Escola Cristiana, Enric Puig, ha defensat l'entorn com a part imprescindible del sistema educatiu. "No podem apropar-nos al marc família-escola sense mirar el marc que configura una persona, en el qual s'inclouen els centres de lleure, les parròquies, les extraescolars, o els mitjans de comunicació".

La vida de la persona és espai educatiu, ha afirmat Puig, "les propostes educatives han de construir persones, ser propostes que donin sentit a la vida, configurar persones obertes i sensibles a la interioritat".

Puig afirma que l'educació "demana acompanyament personal i temps". Un temps, explica que és important que sigui "personalitzat i cerqui respostes a les grans preguntes". No s'han de témer els canvis, ha expressat, "s'han de promoure".

Desmuntant tabús

La sessió congressual ha girat al voltant de tres ponències. La primera, en clau d'humor, de la mà de l'escriptora i columnista Anna Manso, coneguda pel seu alter ego 'La pitjor mare del món'. Manso ha repassat com són les relacions família-escola, sempre des del seu lema personal de "la perfecció mata, l'humor salva vides".

"Els pares pensem que ho farem millor que els nostres pares, els nostres veïns, o els nostres germans. No en tenim prou en escollir escola, volem la millor". Manso explica que els pares ara  miren Internet, rànquings... "ens plantem davant l'escola com a consumidors, com a clients". De progenitors a clients?, ha preguntat, "el que hem d'establir és una relació personal amb l'escola no una consumició".

Manso ha centrat la seva exposició en desmuntar uns quants tabús com manar o suspendre. "Hem d'acceptar que els mestres tenen autoritat, els hem de recolzar, l'escola i la família han de ser com el equipo A".

I si el seu alter ego es defineix com la pitjor mare del món, ha reconegut, Manso recomana l'operació biquini, "fora el sentiment de culpa, tones de sentit de l'humor. Hem d'admetre que l'escola sigui imperfecta i que es pot equivocar. Què fer-ne? Parlar!"

Xamfrà, exemple d'èxit

La segona xerrada ha presentat un projecte d'èxit de treball amb l'entorn i amb la xarxa veïnal. És el projecte Xamfrà, del barri del Raval de Barcelona, un centre d'arts, cultura i dansa, coordinat per l'educadora i musicòloga Ester Bonal.

Xamfrà treballa amb famílies en risc i amb famílies que no són de risc, "evita la segregació de l'escola". Bonal ha explicat que aquest projecte social no és una obra de caritat, "és una obra de dignitat", i ha apostat per una educació "valenta i honesta, ja que a les persones no se les coneix pel discurs sinó pels fets".

La tercera ponència portava per títol 'Famílies connectores', a càrrec de Dani Gómez-Olivé, pare de l'escola FEDAC Sant Andreu. Gómez-Olivé ha centrat la seva xerrada en dues preguntes: què cerquen les famílies a l'escola i com ser comunitat educativa.

Les famílies cerquen "un entorn feliç, una educació integral que pari atenció a allò que realment som, que posi en valor la diversitat, que sigui un espai d'acollida pels fills, per a les famílies i per a les necessitats de l'entorn, i que tingui coherència amb els nostres valors".

I com ser comunitat educativa? Gómez-Olivé aposta per crear "un entorn familiar a l'escola, estimant-nos l'escola, implicant-nos afectivament", i sobretot, ha reconegut, "amb diàleg, diàleg i més diàleg, això és per a mi FEDAC", ha conclòs.

#avuixdemà, educació del segle XXI

El punt i final a l'any congressual que FEDAC ha anat realitzant al llarg del curs l'ha posat Modest Jou, director general de la Fundació Educativa. Jou ha recordat que han creat el projecte #avuixdemà amb voluntat "de transformació sistèmica del sistema educatiu".

Un projecte que ha comptat amb la participació de tot l'entorn educatiu, començant pels educadors i passant per les famílies, les empreses, les institucions, les universitats o els organismes públics. "Aquesta pregunta transcendent, com ser escola del segle XXI, se la fan tots els educadors FEDAC, i tenim una resposta a aquesta pregunta de sentit", ha expressat.

Per a Jou, "cada escola FEDAC proposa un missatge alliberador que ajuda als alumnes a trencar les cadenes posades per una societat consumista que deshumanitza la seva personalitat".

Cada escola FEDAC té educadors "que tenen com a exemple la vida de compromís, la vida de lluita, la vida d'atenció als més necessitats, i la vida de sentit transcendent de Jesús de Natzaret". I és que amb l'objectiu del Pare Coll ara fa més de 160 anys cada escola FEDAC "és un equip de sherpes que guien els alumnes per realitzar-se íntegrament com a persones compromeses amb la societat i l'entorn".