×

Missatge d'avís

The service having id "_mobile_whatsapp" is missing, reactivate its module or save again the list of services.

Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Per saber-ne més

Galeria d'imatges

(CR) La XIV Mostra de Cinema Espiritual de Catalunya ha engegat els projectors aquest dimecres 15 de novembre amb la xerrada ‘Film and Values’ a la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna, en la qual han participat directors i actors principals vinculats al cinema i l'espiritualitat. L'acte, a més del tret de sortida de la mostra, ha estat també l'oportunitat per presentar el llibre de títol homònim de Jordi Sánchez i Alba Sabaté sobre cinema i valors. Ha presidit l’acte Míriam Díez, directora de l’Observatori Blanquerna de Comunicació, Cultura i Religió (OBS) i Josep Maria Carbonell, degà de la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna (FCRI). Els ponents, de sensibilitats i procedències molt diferents, han estat Peio Sánchez, director de la Mostra de Cinema a Catalunya; Claudia di Giovanni, directora de la Filmoteca Vaticana; Farida Benlyazid, directora de cinema; Katia Malatesta, directora del Religion Today Film Festival a Trento; Simone Semprini, biancoenero Association i Enric Vendrell, director general d’Afers Religiosos de la Generalitat.

Díez i Josep Maria Carbonell han donat la benvinguda contextualitzant la trobada en el centre d'una ciutat cosmopolita i plural com Barcelona. Han aprofitat per presentat també l’Observatori Blanquerna de Comunicació, Cultura i Religió, l’organització encapçalada per Díez, que ha organitzat part de la logística de la mostra. La professora ha explicat la necessitat de crear una xarxa que fomenti la creativitat, l’intercanvi i la difusió centrats en el cinema espiritual. 

'Film and Values'

Els periodistes Alba Sabaté i Jordi Sánchez, membres de l'Observatori, han explicat els motius que van dur-los a publicar 'Film and Values' (Blanquerna, 2017). En el llibre els autors han explorat el recorregut i estructura del cinema espiritual en l'àmbit mundial, enumerant els diferents certàmens i captant-ne la seva personalitat. La publicació, explica Sabaté, "vol ser el testimoni del gran recorregut  que té aquest vessant del cinema". 

Cinema Espiritual i de les Religions

Seguint aquesta voluntat globalitzadora i democratitzadora, Enric Vendrell ha parlat del portal Cinema Espiritual i de les Religions, un fons filmogràfic a Catalunya amb més de 3000 títols de temàtica religiosa. "Estem molt satisfets amb els resultats del projecte. Miràvem d'avançar en una plataforma que afavoreixi la relació entre tants festivals semblants. Alguns parlen de cinema espiritual, religiós o de valors però en definitiva, tots treballen amb el mateix". Vendrell ha parlat d'una voluntat pedagògica a l'hora de facilitar el coneixement de les diferents religions des del cinema: "No existeix cap més proposta com aquesta, on puguis trobar un gran fons d'informació que vagi del cristianisme al budisme o l'islam". Així i tot ha remarcat que el públic més jove no acaba d'entrar en contacte amb aquest tipus de propostes i ha posat les sèries com a exemple de camí a seguir en el futur. 

Malick, Scorsese i Gibson, tres referents del cinema espiritual

Peio Sánchez, director de la mostra, ha remarcat el cinema com a “mitjà extraordinari” per teixir xarxes en l’àmbit espiritual. Sánchez ha remarcat que aquest està tenint una rellevància comercial important i n'ha volgut destacar tres directors: Scorsese, Gibson i Malick. Tres autors que exemplifiquen com el cinema pot transmetre les principals temàtiques pròpies de l’espiritualitat. “Scorsese a 'Silencio', per exemple,  sap parlar de l’apostasia i l’inculturació en l’arribada del cristianisme en una cultura totalment aliena, com és la japonesa”. També ha destacat de l’obra de Terrence Malick que “més que fer cinema, fa litúrgia, tot està al servei de la contemplació del misteri”. Finalment ha parlat de Gibson com un director que exagera i explicita els trets religiosos sense negar les potencialitats d’allò humà, pel bé i pel mal.

La Filmoteca Vaticana o un projecte nascut de la passió

El català Enric Planas, exdirector de la Filmoteca Vaticana, ha estat un convidat sorpresa que s’ha assentat amb la seva successora, Claudia di Giovanni  per parlar dels inicis de la institució i del seu futur. Planas ha explicat que “quan vam començar, la Filmoteca Vaticana era només una petita habitació apartada, teníem només vint títols, ara ja en tenen més de 8000 i un cert renom internacional”. L’actual directora ha parlat de com aquesta entitat afronta els nous temps amb processos de digitalització dels materials per agilitzar les consultes. “El cinema té un potencial que no tenen altres formats, és una finestra al món. La Filmoteca existeix gràcies a la passió”.

Ser dona i directora a Marroc

Farida Benlyazid ha parlat de la seva experiència com a directora a un país com el Marroc: “No vaig tenir més dificultats que un home per ser directora, senzillament era difícil pels dos. Dificultats moltes però els homes també en tenien. Ara els cinemes s’estan tancant. El meu germà, per exemple, va dir al meu pare que com podia deixar que em dediqués al cinema. És el llenguatge del segle, va respondre ell".

Religion Today: un peu a la religió i l’altre al cinema

Simone Semprini i Katia Malatesta han explicat el caràcter i objectius del festival Religion Today a Trento. Amb 20 anys de recorregut i enfocat a explorar com el cinema pot interpretar la complexitat del fenomen religiós  El festival busca pel·lícules que no tinguin tendències propagandístiques o una voluntat catequística i que tinguin una veu respectuosa, especialment amb alguns dels temes més sensibles.