Vés al contingut
Catalunya Religió

(Universitat Abat Oliba CEU) L’escola és futur en el present. L’escola que tenim avui és predictiva la societat que tindrem demà. Per exemple, “una escola de respostes prefixades” donarà lloc a una societat rígida i tancada, en la qual “es respongui molt i es pensi poc”.

Com assenyala l’educador Chema Lázaro, “educar des de la certesa dona lloc a respostes prefixades i a expressions cognitives molt limitades”. Des del seu punt de vista, l’educació ha d’aspirar a molt més. “Cal buscar expressions cognitives superiors”. Per a això, proposa obrir el currículum formatiu a les realitats que modelen la vida dels estudiants. “Els continguts haurien de ser permeables. Per exemple, no s’entén que no es treballi en el currículum el desafiament del canvi climàtic”.

Chema Lázaro fa aquestes consideracions en el marc de les trobades ’Education Talks’ sobre innovació educativa. Organitzats per la Universitat Abat Oliba CEU des de l’any 2015, la present edició es realitza digitalment en forma de converses gravades amb diferents especialistes.

En la xerrada que manté amb la professora de Psicologia de l’Educació de la UAO CEU Marta Oporto, Lázaro insisteix que l’educació ha d’apel·lar a la motivació i a l’emoció. La motivació s’estimula mitjançant la connexió del que s’aprèn amb la seva finalitat. Això és la base del concepte de “transferència”. “Cal donar rellevància al que s’aprèn a les aules”. En aquest sentit, considera molt eficaç connectar els continguts amb el seu impacte social. “Als adolescents els encanta millorar el món en el qual vivim”.

Escola de “frikis”

Lázaro, autor del blog ’Pissarres obertes’ i guanyador del Premi Nacional d’Educació en 2013, assenyala que mobilitzar l’emoció és fonamental perquè “fixa els aprenentatges i els fa més duradors”. Les dues emocions principals que cal estimular són la “curiositat i la capacitat de sorpresa”.

L’escola, des d’aquesta perspectiva, ha de ser un lloc de “seguretat i vincle”, en què l’aprenentatge es recolzi en emocions positives. “Cal convertir l’escola en centres de frikis. Entès el terme com a gent que estima el que fa. L’aprenent de ser un enamorat d’allò que fa”.

El termòmetre de la neuroeducació

Lázaro, que compta amb formació en neurodidàctica, també parla de la important ajuda que ofereix al mestre la neuroeducació. “La neuroeducació, més que el que hem de fer, ens diu si les coses funcionen”. També és una palanca de millora. “Serveix per a reflexionar sobre el que estem fent. Encara que les coses vagin bé, sempre es poden millorar. Això és el que aporta la neuroeducació”.

En el tancament d’aquesta primera conversa de la VI edició d’Education Talks, el convidat ha destacat les qualitats que considera rellevants en l’educador d’avui: coneixement del desenvolupament psicoeducatiu de la persona, cultura de pedagogia, competències digitals, formació en avaluació, formació en diversitat i formació en l’ús de la paraula.

VI Education Talks

La vídeo-conversa amb Lázaro és la primera d’una sèrie que s’oferirà en el marc del VI Education Talks. Les següents comptaran amb la participació de Victor Küppers, Èlia López Cassà, Marc Vidal, Luis Cros i Anna Forés. Consulta el vídeo complet a través de la web d’Education Talks.

Education Talks és la plataforma per la innovació educativa que va crear la Universitat Abat Oliba CEU en 2015. A través d’aquesta iniciativa, aquesta universitat posa a la disposició dels educadors un lloc per a reflexionar sobre la seva labor i el sentit de les profundes transformacions que experimenta el món educatiu.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.