Vés al contingut

Quan els nostres fills arriben al món volem el millor per a ells, en aquell moment i també pensant en el futur. D’acord amb els nostres ideals -o de vegades d’acord amb les nostres aficions- els bategem perquè formin part de la nostra comunitat de fe, els obrim un compte corrent, els subscrivim a una revista o els fem socis d’un club esportiu. Aquest desig d’oferir-los allò que els pugui fer millors i que els pugui anar millor no s’acaba amb el naixement, sinó que ens acompanya al llarg de tota la vida, la nostra i la dels nostres fills. No és estrany, doncs, que ens hi mirem molt a l’hora de triar una escola, ja sigui en el primer temps de vida, a Primària, a Secundària o en els seus estudis superiors, perquè a l’escola que triem li confiem els nostres fills, així que volem escoles que siguin de la nostra absoluta confiança.

Són molts els factors que poden determinar la nostra tria, des de la coincidència del projecte educatiu amb els nostres valors familiars… a la proximitat al nostre domicili. Però si ens movem sobretot per criteris educatius, entre els motius principals sovint s’inclou la qualitat de l’ensenyament-aprenentatge de l’anglès. És un bon motiu: el domini de la llengua anglesa ha esdevingut un requisit fonamental per a l’obtenció de gairebé qualsevol feina, i els pobres resultats d’alumnes -i de la població en general- en proves internacionals -PISA- i nacionals -proves de competències bàsiques i selectivitat- ens han fet pujar els colors i ha motivat a la comunitat educativa a fer considerables esforços que comencen a donar els seus fruits, i que com a pares podem comprovar en els projectes multilingües de les escoles que ens interessen per als nostres fills.

Però, què caracteritza una bona escola multilingüe? Doncs un bon projecte, un projecte que no sigui només la dèria de la direcció, ni la responsabilitat feixuga i exclusiva d’una sola professora, sinó un projecte compartit per tots els membres del claustre, que hi contribueixen des de la formació pròpia fins a la realització de les activitats, cadascú des de les pròpies capacitats, des del seu domini (i fins i tot des de la manca de domini!) de la llengua. Un projecte que pensa en tots i cadascun dels alumnes del centre i que vol que tots i cadascun d’ells desenvolupin tots els seus talents per a comunicar-se.

En una escola així, en una escola multilingüe, “plouen” les llengües, “plouen” amb “gotes” significatives per a l’aprenentatge i el domini de l’anglès: grups flexibles; unitats i assignatures en anglès; murals, treballs, exposicions orals; rotulació dels espais de l’escola; pel·lícules en versió original; estades i intercanvis a l’estranger, i segona i tercera llengua estrangera… Així és en les escoles cristianes, on trobareu escoles grans amb molts recursos al servei del projecte i escoles més petites on qualsevol iniciativa del projecte té un gran impacte a tot el centre. Escoles amb auxiliars de conversa, amb obres de teatre preparades pels alumnes més grans per representar-les als més petits, amb certificació del nivell assolit per la Universitat de Cambridge, amb participació a concursos i festivals… Anglès viu, perquè el domini de l’anglès, més enllà de la seva utilitat, té a l’escola cristiana la intenció de promoure la comunicació i contribuir a la comprensió mútua de persones i pobles.

Trieu una escola així per als vostres fills, una escola on “plouen” les llengües, dipositeu-hi la vostra confiança, col·laboreu amb l’escola, i gaudiu dels resultats: deixeu que us mullin les “gotes” multilingües i, parafrasejant Gene Kelly, tanqueu el paraigua i canteu amb alegria “Speaking in the rain..!”

Juanjo Fernández. Responsable Projecte Escola Multilingüe de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.