Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Roser Vilaró) Els centres Materno-infantils de Càritas Diocesana de Sant Feliu de Llobregat, ubicats al Prat i a Sant Feliu i que donen resposta a tota la Diòcesi, amb dotze places cada un, són projectes d’atenció i suport a la família, en el qual la intervenció es focalitza en la mare i el fill de zero a tres anys, amb l’objectiu d’ optimitzar la seva funció marental, per tal d’afavorir els canvis necessaris en la seva relació amb l’entorn.

Entenem que les relacions i experiències que viu l’infant els primers anys de vida són les que marcaran de forma decisiva el seu posterior desenvolupament. És important poder intervenir de forma precoç en la relació mare fill, sobretot en situacions en que es detectin dificultats i disfuncions en aquesta interrelació. 

Treballem a partir del vincle afectiu entre la mare i l’infant, tenint sempre en compte la figura del pare, present o absent, amb l’objectiu d’afavorir que s’estableixi una relació sana i satisfactòria entre ells. 

La intervenció que es du a terme se centra en l’atenció, acompanyament i suport a:

  • la dona, com a mare, en les seves necessitats, neguits, dubtes, dificultats, capacitats i possibilitats.
  • el nen, per tal de garantir que es satisfacin les seves necessitats al llarg del seu procés evolutiu físic i emocional, que li permetin adaptar-se i integrar-se en el seu entorn.
  • La relació entre la mare i el nen que es construeix a partir de les funcions que realitza la mare: l’alimentació, l’atenció física i higiene, l’empatia, la contenció i el suport en la relació i la socialització del infant.

La vida quotidiana com un marc formatiu i estructurador

Les famílies que participen del materno-infantil, solen presentar dificultats en l’organització de l’espai quotidià (estructurar horaris, compatibilitzar i prioritzar tasques,...) i en la realització d’algunes tasques (confecció d’àpats equilibrats, higiene, arreglar la roba...). Al mateix temps també solen desconèixer alguns temes importants com nocions bàsiques sobre primeres cures, tractament de dolències comunes a la infància, seguiment sanitari bàsic de la dona i els nens i nenes. 

Pensem que l’acompanyament educatiu s’ha de fer present a través del marc que confereix la vida quotidiana. Aquests espais d’aprenentatge tenen per objectiu transmetre i reforçar de manera específica aquests dèficits des de l’exemple i la pràctica de cada mare. 

Cada dia les famílies quan arriben banyen el seu fill i mentre, les altres mares preparen el dinar dels infants amb el suport de l’educadora. 

Després les mares tenen una activitat d’una hora: sessió grupal amb la psicòloga, sessió informativa amb el pediatre, ioga, tallers de coneixement de l’entorn, tallers de manualitats. Els infants durant aquesta hora juguen amb les educadores o descansen si són molt petits.

A continuació es dóna el dinar als infants i finalment es recull el centre entre totes les mares. 

Les persones que acompanyen les famílies són :

  • L’equip socio-educatiu on distingim dos perfils de professionals diferents: les educadores i la treballadora social referent del projecte. És el personal que assumeix la gestió del dia a dia, tant pel que fa a la organització quotidiana del projecte, com en la intervenció grupal i individual de les persones.
  • Els col·laboradors: alguns són voluntaris i a d’altres se’ls paga el seu servei: pediatre, psicòloga, terapeutes, professors de ioga, infermeres...

Cada família té unes característiques i necessitats diferents. Així, doncs, l’acció psico-sòcio-educativa que desenvolupem s’ha d’ajustar a les particularitats de cada situació. La personalització de la intervenció s’articula a través del Projecte Educatiu Individual (PEI), que sempre té presents els eixos bàsics: àrea de l’alimentació, àrea de la salut, àrea de la relació mare-fill/a i l’àrea pedagògica. Es realitza una funció de suport a la seva (re)inserció en un entorn que sovint els és agressiu, amb l’objectiu d’assolir un coneixement comprensiu i crític d’aquest, de forma que puguin trobar els recursos i eines necessaris per millorar la seva situació personal, familiar i social

Roser Vilaró, coordinadora de Càritas de Sant Feliu

(Publicat al número 12 del butlletí Crit Solidari, de l'equip de pastoral obrera del bisbat de Sant Feliu)