Vés al contingut

El fragment del capítol novè de l'evangeli de Marc (9,30-37) que llegim aquest diumenge, el podem repartir en tres parts: 1) Instrucció als deixebles amb el segon anunci de la passió; 2) incomprensió dels deixebles evidenciada amb la discussió sobre qui d'ells és el més important; 3) nova instrucció orientada a corregir la forma de pensar dels deixebles.

Podem observar com el fragment està marcat fortament pel fet de la instrucció. L'elecció dels dotze descrita a 3,13-19 no pressuposa cap procés de formació. Jesús inclou els seus deixebles - i per suposat els dotze - en els ensenyaments i predicacions dirigides a la gent. Dóna la impressió que els deixebles han anat vivint experiències fortes ( tempestat calmada 4,35-41; multiplicació dels pans 6,30-41; transfiguració 9,2-10) sense entendre gran cosa. La reiteració en la instrucció que veiem en el fragment d'avui vol dir que, a partir d'ara, aquesta s'intensifica en detriment dels miracles (en la resta de l'evangeli només trobarem la guarició del cec de Betsaida (10,46-52). Menys miracles, més instrucció.

En la instrucció hi juga un lloc important la "oikia". A diferència de "oikos", casa en el sentit de lloc geogràfic o de família, llinatge, dinastia, "oikia" significa la casa comunitat, el lloc on s'apleguen les persones que participen en un projecte comú. És des de la "oikia", des de la comunitat que li roman fidel que Jesús imparteix la instrucció als deixebles.

El segon anunci de la passió es distingeix del primer fet a Cesarea de Filip (Mc 8,31). En aquest els responsables de la mort de Jesús són els notables, els grans sacerdots i els mestres de la llei. El text que ens ocupa diu, en canvi, que el Fill de l'home serà entregat en mans dels homes i el mataran. Les propostes per identificar aquests homes i interpretar el canvi són molt variades. En un temps en que les comunitats de Marc que llegeixen aquest evangeli comencen a sofrir les primeres persecucions, aquests homes representen els perseguidors de les comunitats. Jesús fou perseguit i mort, les comunitats poden córrer la mateixa sort. Una altra proposta amplia el grups dels implicats en la mort de Jesús que no es limitarien als notables, grans sacerdots i escribes, sinó que s'hi inclourien els pagans; vist així els romans també estarien implicats en la mort de Jesús i concretament Pilat.

La proposta més atraient és la que veu que el qualificatiu "Fill de l'home" accentua la humanitat de Jesús. Fill de l'home seria un genèric que vindria a dir simplement: l'home. Jesús representa la humanitat sencera. Quan es diu que el Fill de l'home serà entregat en mans dels homes es vol posar de manifest que Jesús representa tots aquells homes i dones que al llarg de la història han caigut en mans d'altres homes que els han humiliat, torturat i matat. Jesús, Fill de l'home, morint entre dos condemnat, representa aquella part de la humanitat que, a mans d'una altra part de la humanitat, pateix i mor.

A les pretensions de grandesa dels deixebles Jesús contraposa la figura del "paidion" que, tot i que es pot traduir per fill, infant, noiet, de fet és un servent, un criat, un vailet. El "paidion" era considerat l'últim de tots, no comptava per res, només per servir. Aquest petit servidor de tots és posat al mig, al centre, és a dir, adquireix una centralitat indiscutible i és el referent inqüestionable de la "oikia"-comunitat de Jesús.

Diumenge 25 durant l'any. 23 de Setembre de 2018

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.