Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Demà dimecres tindrà lloc al Parlament el debat sobre la ILP Per a un nou sistema educatiu a Catalunya. I, com a preludi, es presenten a la Cambra diverses proposicions de llei amb l’objectiu de modificar la LEC.

Recordem que la ILP té com a objectiu establir un nou marc legal amb la progressiva implantació d’un sistema educatiu que tingui una única xarxa, de titularitat i gestió públiques. La pròpia ILP determina que, per aconseguir aquest objectiu, s'han de reduir progressivament els concerts educatius durant un període màxim de 10 anys, començant per aquells centres que cobren quotes molt altes i els que segreguen per qüestió de sexe. En definitiva, i en cas d’aprovació, ens quedaria una dècada de vida.

Potser aquest objectiu és prou desproporcionat -i tranquil·lament podríem afegir que il·legal, antiestatutari i inconstitucional- com perquè els impulsors hagin replantejat una estratègia alternativa al possible decaïment de la proposta. Per això s’hi presenten d’altres propostes que cerquen modificar una llei que el Parlament de Catalunya aprovà amb una àmplia majoria per donar estabilitat a l’enseyament del país i per facilitar la millora sistemàtica de la qualitat del sistema educatiu català, creant un servei d’educació d’interès general amb la coexistència i treball conjunt dels centres públics i centres privats concertats, tot respectant la naturalesa jurídica de les diverses institucions que el presten. Una llei de consens que s’ha mostrat respectuosa amb la realitat educativa i amb la voluntat social del país.

A aquest debat parlamentari, hi podríem afegir interessos relacionats amb una situació de precampanya electoral per revifar un discurs que interpel·li els diferents sectors davant el perenne debat entorn el dret a l’educació, en especial els adversaris d’una educació en llibertat.

El fet és que demà dimecres, i com a preludi al debat de la ILP, a proposta dels grups parlamentaris Catalunya Sí que es Pot i Partit Socialista de Catalunya, se sotmetran al plenari del Parlament una o més proposicions de llei per modificar la LEC. Bàsicament, es pretén garantir la laïcitat, de manera que “dins de l’escola no hi tingui cabuda l’adoctrinament religiós de l’alumnat”, a banda d’insistir que el sistema educatiu català eviti l’escolarització amb separació per sexes. I en van...

A nosaltres se’ns passa pel cap que, si la vella i àmpliament implementada LODE ja preveu que tota pràctica confessional tindrà caràcter voluntari -i que en tot cas l’ensenyament haurà de ser impartit amb ple respecte a la llibertat de conciència-, quina necessitat hi ha de debatre sobre l’adoctrinament religiós de l’alumnat? I no afegim res sobre el debat de l’escola diferenciada, prou discutit aquests darrers mesos, “errors de votació” inclosos... I a la tarda, el debat sobre la Iniciativa Legislativa Popular.

Des del raonable convenciment que la ILP no prosperarà, la realitat és que darrera d’aquestes propostes el que es vol és mantenir viu un discurs que vagi erosionant el consens davant la LEC, que penetri amb la intenció dels encara indecisos o dels indiferents que, a dia d’avui, no es pronuncien favorablement a suprimir l’escola concertada; és a dir, provocar una pluja fina que desgasti idees i rovelli intencions proconcertada per acabar aconseguint-ne la desaparició.

Dèiem fa poc que no som anòmals. Haurem de demostrar que amb l’escola concertada no s’hi juga, perquè al darrera hi ha quelcom massa seriós, massa enorme, amb milers de pares i mares que confien en aquestes escoles, com perquè interessos foscos gosin posar-ne permanentment en entredit la legitimitat. Debats com el de demà no fan altra cosa que escalfar l’ambient perquè el nostre col·lectiu i tots el que hi donen suport acabin exclamant que ja n’hi ha prou. I així ho haurem d’advertir molt seriosament als parlamentaris i parlamentàries que, vulguin o no, ens representen. Comencem a estar cansats de ser permanent objecte de debat amb l’únic objectiu de fer-nos fora del sistema educatiu. I així haurem de fer-ho explícit.