Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Carta conjunta tramesa a la redacció de 'El Periódico'

El diari El Periódico publicava el passat 4 de setembre una notícia relacionada amb l’inici del curs amb el titular “Barcelona estrena un rècord de set col·legis públics. El transvasament d'alumnes de la concertada obliga a obrir sis escoles i un institut nous a la ciutat. Tots els centres que s'inauguren aquest setembre tenen projectes educatius innovadors”.

Segons aquest diari, “en aquests moments l’ensenyament públic se situa a tan sols quatre dècimes percentuals per igualar la privada (la primera escolaritza el 49,6% de la població d’entre 3 i 16 anys, i la segona, el 50,4%), fet que reequilibrarà l’històric domini de la concertada a la ciutat, que va arribar a ser, no fa tants anys, 20 punts superior a la pública”. “Era l’única gran ciutat europea on es produïa aquesta distribució majoritàriament favorable als centres de titularitat privada”, reflexionava, en una entrevista amb aquest diari, Miquel Àngel Essomba, comissionat d’Educació a l’Ajuntament de Barcelona, que qualificava la situació d’«anomalia»”.

I finalitzava dient que “Fonts del Consorci d’Educació assenyalen que no només la crisi i la innovació pedagògica expliquen que la pública estigui de moda a Barcelona. Insisteixen que des de fa un temps s’està treballant per redimensionar el mapa escolar de la ciutat, de manera que totes les famílies tinguin accés al seu propi barri “a una oferta pública de qualitat”.

El contingut de la notícia i el fet que el diari cités fonts del Consorci d’Educació va motivar que el divendres dia 8 de setembre les institucions representatives de les titularitats dels centres concertats enviessin una carta a la redacció d’aquest mitjà amb el prec que es publiqui. A la carta, que s’inicia amb l’afirmació “les famílies trien escola”, s’especifiquen els percentatges reals d’escolarització de la població escolar a la ciutat de Barcelona en la franja d’edat de 3 a 16 anys, que és del 48% en centres concertats i del 32% als públics; s’hi recorda la llarga tradició d’implicació de la societat civil en l’educació i es puntualitzen els criteris que legalment han de regir la programació de centres docents en els centres que conformen el Servei d’Educació de Catalunya.

A hores d’ara, aquest dilluns, la carta encara no ha estat publicada. Podeu llegir-la a continuació íntegrament.

Les famílies trien escola

Sr. Director,

Arran d’algunes informacions publicades en el vostre diari voldríem precisar que, en exercici del dret a l’elecció de centre, manifestació d’una societat democràtica i plural, el curs 2017/2018, els pares del 58% d’alumnes barcelonins d’entre 3 i 16 anys han triat l’escola concertada per escolaritzar-los, segons l’estadística provisional del Departament d’Ensenyament.

L’escola concertada, fruit d’una llarga tradició d’implicació de la societat civil en l'educació, promou escoles diverses i de qualitat a tot el país, i ha mantingut vives la llengua i les tradicions, especialment en moments de manca de llibertats democràtiques, i presta un servei educatiu i social cabdal per a tots els alumnes, un objectiu comú del Servei d’Educació de Catalunya definit per la Llei d’Educació de Catalunya i conformat pels centres públics i privats concertats, on el Consorci d’Educació de Barcelona és administració educativa que actua segons les competències legalment atorgades.

La programació de centres docents s’ordena harmonitzant el dret universal a l'educació i els drets individuals d'alumnes, pares i mares, tenint en compte l'oferta existent de centres públics i privats concertats i la demanda social. Si el Consorci no se subjectés a aquests principis, pensaríem que la conducta administrativa al voltant dels centres concertats reflecteix directrius d’intencionalitat política, en lloc de basar-se en la tutela al dret fonamental dels educands a rebre gratuïtament l'ensenyament bàsic obligatori, a la llibertat de creació d’escoles, a la llibertat dels pares per a educar llurs fills conforme les seves conviccions i en contra de l'interès públic que ha d'inspirar l’actuació administrativa. La vitalitat de l’escola concertada és present en el país i hi romandrà sense que representi cap anomalia ni plantegi cap pugna numèrica, perquè la seva oferta és ben estimada per un sector social que hi confia, com passa amb l’escola pública, segons les preferències de cada família.

Agrupació Escolar Catalana

Associació Professional Serveis Educatius de Catalunya

Confederació de Centres Autònoms d’Ensenyament de Catalunya

Federació Catalana de Centres d’Ensenyament

Fundació Escola Cristiana de Catalunya