Vés al contingut
Per Lluís Serra Llansana .
A Gerasa

En anglès, les partícules in i out tenen múltiples significats i matisos. De manera senzilla, in apunta cap a dins i out cap a fora. El turista s'obre al món exterior, a les realitats que són fora, com un paisatge o un monument arquitectònic. La persona que medita, en canvi, escodrinya el seu món interior. Es pot contraposar-los, però és molt millor integrar-los en una dinàmica in – out, tal com es pot observar en la narració evangèlica dels mags que van en recerca de Jesús. Procedeixen d'Orient. Es tracta d'uns savis, d'uns cercadors, que recorren el seu itinerari, guiats per una estrella. El seu objectiu és trobar el rei dels jueus, un nen nounat. A Jerusalem, intensifiquen la seva recerca. L'estrella desapareix de la seva vista. Multipliquen les seves preguntes fins a obtenir la resposta del lloc on poden trobar-lo: Betlem de Judea. En reemprendre el camí, observen amb gran joia que reapareix l'estrella que els condueix fins al lloc indicat. Adoren el nen i li ofereixen presents. Després tornen a la seva terra, per un camí diferent, ja que en somnis són advertits que han d'evitar Herodes, que té intensions assassines.

Aquests mags, savis, cercadors... entenen que l'objectiu de la seva marxa és una persona. Interpreten el llenguatge de les estrelles i pregunten el que calgui. Fan un viatge iniciàtic, que els transformarà. Passen per moments difícils, com quan l'estrella s'oculta, però continuen compromesos en el seu projecte. Comencen per obrir-se al món de fora per acabar interioritzant la guia del seu itinerari. Passen del llenguatge de l'estrella a la veu interior que, en somnis, els suggereix un itinerari diferent. Aquest procés l'han seguit moltes persones que han dut a terme el seu viatge iniciàtic, que canvia i transforma per dins. El camí de Santiago, per exemple, no només et descobreix uns paisatges diferents, sinó que et submergeix en el teu món interior. Després, tornes al teu lloc d'origen, però ja no ets el mateix. Tal com escriu Dag Hammarskjöld: «El viatge més llarg és el que es fa per dins». El savi incorpora la dinàmica in – out. S'ha transformat durant el viatge. El turista, si no conrea la seva interioritat, es perd a l'exterior, als afores. Només li queden com a record els selfies i nombroses fotos al seu mòbil.

Grups

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.