Vés al contingut
Informe Sindicatura de Comptes

Pocs dies enrere, la Sindicatura de Comptes, òrgan fiscalitzador del sector públic de Catalunya, ha emès un informe de control relatiu a les subvencions i als ajuts del Departament d’Educació derivats de la pandèmia de la covid, duts a terme en els exercicis 2020 i 2021.

En concret, els ajuts que han estat objecte d’intervenció són la subvenció a les associacions de mares i pares d’alumnes que presten el servei de menjador escolar en els centres educatius de titularitat pública; la destinada a atenuar els perjudicis derivats del tancament de les llars d’infants de titularitat privada a causa de la covid-19 durant el curs 2019-2020; els assignats per a pal·liar els perjudicis a les entitats privades del sector del lleure educatiu i de les activitats extraescolars a causa de la covid i les subvencions a centres privats concertats en el marc del Pla de millora d’oportunitats educatives (PMOE) per al curs 2020-2021. Uns ajuts que suposaren una dotació global prevista de 52,7 ME, de la que finalment s’adjudicaren 23,5 ME.

No entrarem ara a subratllar la bondat o equitat d’aquestes iniciatives. El sector considerà aquestes mesures positives per l’oportunitat i pertinència en els plantejaments i objectius però en alguns casos insuficients o compostes d’alguns requisits de difícil compliment, característiques que ja van ser posades de manifest a l’anterior govern al seu moment.

El que crida particularment l’atenció de l’informe són dues observacions, referides als ajuts PMOE i dues recomanacions posteriors.

Així, a les observacions, la Sindicatura apunta que “les bases de la convocatòria de subvencions a centres privats concertats en el marc del PMOE per al curs 2020-2021 no es van publicar fins al 12 d’abril del 2021 i la convocatòria el 2 de juny del 2021, gairebé ja finalitzat el curs escolar 2020-2021. La resolució de concessió de subvencions es va signar el 8 de juliol del 2021. Donat que les subvencions anaven adreçades a actuacions dins del curs 2020-2021 i tenien com a objectiu els centres de més complexitat, hauria estat convenient que es fes abans perquè els centres haguessin pogut rebre els fons i programar actuacions abans de la finalització del curs. Aquest retard també va fer que alguns centres no poguessin fer les activitats i haguessin de renunciar a la subvenció”. La segona observació és la següent: “Les bases de la convocatòria establien com a criteri d’atorgament que el centre tingués un nivell de complexitat igual o superior a 2. Aquest nivell de complexitat que determina el Departament, no era conegut pels centres. Això va fer que d’un total de 69 sol·licituds, 37 fossin denegades per no complir el nivell de complexitat”.

Desprès, la primera recomanació de la Sindicatura diu: “El Departament hauria de procurar avançar l’atorgament de les subvencions destinades a la realització d’activitats i preveure la concessió de bestretes, ja que en cas contrari els centres i les famílies han d’avançar els imports necessaris. En el cas de centres o famílies amb menys recursos pot no ser possible l’avançament dels imports i, en conseqüència, suposar la no realització de les activitats”, mentre que la segona contempla: “Les bases de les convocatòries de subvencions no haurien d’incloure requisits que no puguin ser coneguts pels possibles beneficiaris. En aquest sentit, donat que en la convocatòria amb referència 4 (PMOE) s’exigia tenir un determinat nivell de complexitat que no era conegut pels centres, seria convenient que el Departament informés les direccions dels centres del seu nivell de complexitat, ja que pot ser una variable significativa per a la presa de decisions i per a l’accés a recursos”.

Tant les observacions com les recomanacions que fa la Sindicatura es poden estendre a tots els ajuts als que es poden acollir les escoles concertades. Les nostres escoles, moltes en situació econòmica compromesa, han de fer el sobreesforç de suplir els retards de les concessions avançant la despesa econòmica. Un sobreesforç encara més titànic per a les escoles que atenen un nombrós grup d’alumnat amb necessitats, l’escolarització dels quals sempre s’assegura. Cal que es millorin els circuits que conformen els ajuts econòmics. Malgrat els esforços i la voluntat de l’Administració, la puntualitat en els ajuts i la transparència de les seves condicions han de ser objectius en què s’ha de maldar per una millora persistent i continuada. Les escoles, en especial les més socials, ho necessiten.

Temàtica
Territori

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.