Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Som a l’avantsala de l’inici d’un curs lectiu que escolaritzarà 1.338.577 alumnes al segon cicle d’educació infantil, primària, ESO, batxillerat i formació professional.

En aquests dies és habitual facilitar les xifres d’alumnes, que són un bon orientador de l’estat de salut del nostre sector en particular i del sistema en general. Disposem d’unes dades inicials, fetes públiques a la roda de premsa del Conseller, i comparem sempre les xifres del curs que ara s’inicia amb les del que tot just acaba.

La pèrdua més important d’alumnat es produeix al segon cicle d’Educació Infantil, notícia que, malauradament, no és cap sorpresa. El curs començarà amb 209.398 alumnes, 2.821 menys que l’anterior. Al Servei d’Educació de Catalunya, aquesta pèrdua es reparteix en 1.915 alumnes menys als centres públics i 874 menys als centres privats concertats. La proporció de disminució és pràcticament la mateixa en ambdós tipus de centres: un -1,33% als públics i un -1,32% als concertats. Una situació que desmenteix els discursos oficials que s’inclinen per informar d’una reducció molt pronunciada de les matrícules a les escoles concertades.

Dins d’un context de descens, la situació no ha empitjorat excessivament respecte el curs passat, en què parlàvem d’una disminució total de 7.023 alumnes respecte del 2017/2018. Amb tot, des del curs 2015/2016 fins a l’actual 2019/2020, el segon cicle d’educació infantil ha perdut el 8,46% d’alumnat. En cinc anys, les aules s’han buidat en 19.360 alumnes (12.864 de centres públics i 5.907 de centres concertats).

L’Educació Primària també perd alumnat. Iniciaran l’etapa 474.425 alumnes, 9.287 menys que l’any passat, dels quals 6.296 són de centres públics i 2.991 dels privats concertats. El percentatge de disminució entre pública i concertada és també pràcticament similar: un -1,92% a la primera i un -1,91% a la segona. La davallada en aquest nivell ha estat molt superior a la del curs passat, que fou de 2.847 alumnes. Clar indicador de la promoció gradual de cursos amb escassedat d’alumnat, que s’anirà estenent els propers anys.

L’ESO guanya 6.961 alumnes (l’any passat foren 9.682), 4.425 (un 2,14%) en centres públics i 2.536 (un 2,18%) en els privats concertats. L’increment de l’escola concertada és moderadament superior que a la pública, tot i que també podem observar que el creixement d’alumnat en el sistema es va frenant.

Finalment, els ensenyaments postobligatoris mantenen un creixement general i equilibrat entre ambdues titularitats. L’etapa de Batxillerat comença amb 1.140 alumnes més que el curs anterior, 756 a la pública i 383 a la concertada, amb percentatge d’augment similar (1,22% a la primera, 1,25% a la segona), i la Formació Professional experimenta un augment de matrícula de 1.333 alumnes, 924 (l’1,10%) a la pública i 234 (l’1,09%) a la concertada.

Aquesta realitat demogràfica, especialment a l’Educació Infantil però ara també amb un reflex a la primària, ha afectat algunes escoles del nostre col·lectiu en particular,  també a tot el Servei d’Educació de Catalunya. I, veient l’evolució, és previsible la necessitat d’estudiar mesures que permetin el sosteniment dels centres i del sistema de manera acomodada a la nova realitat, actuacions que en siguin una imatge raonable, compartides i acordades entre tots els agents del sector. Si la demanda social es manté estable, encara que amb menys alumnat, que s’actuï en conseqüència i que no es generi més oferta pública quan certament no cal. I que s’eliminin les barreres econòmiques que impedeixen que la demanda s’adreci segons l’autèntica voluntat dels pares i mares.

Som també a la vigília de la Diada Nacional de Catalunya. Seria el nostre desig que acabessin els discursos polítics carregats de cinisme i d’emoció que ens condueixen a prendre decisions mal plantejades que sovint es transformen en atzucacs. És temps d’expectatives i també d’esperança. Situació en què es referma la necessitat dels lideratges: polítics, econòmics, socials i a tota escala. També a les institucions educatives, al capdavant de cada xarxa escolar i de cada escola. Igualment, el que exerceix cada mestre a la seva aula. Un lideratge que, a l’escola cristiana, testimoniï valors de l'Evangeli i la crida de Jesús a estimar l’altre, presentant valors de sempre, però amb nous mètodes, nous llenguatges i amb un renovat entusiasme.

Invoquem l’ajut del Senyor i l’assistència de l’Esperit en la tasca de cada dia que emprendrem dijous vinent. Que tinguem un molt bon curs!