Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

«No tingueu por. Busqueu Jesús de Natzaret, el crucificat; ha ressuscitat, no és aquí; mireu el lloc on el van posar. Però aneu, digueu als seus deixebles i a Pere que us precedeix a la Galilea; allà el veureu, tal com us va dir». Les paraules de la Vetlla Pasqual ressonen encara plenes de força i sentit. «Aneu a Galilea; allà el veureu». Busquem Jesús en el lloc de les benaurances, el lloc de les curacions, el lloc de les incerteses i la itinerància. Cerquem-lo, també, en la nostra pròpia vida, en la nostra quotidianitat. La pandèmia sembla haver-se endut esperances i ens ha tenallat amb la por i la commoció. Però després d’escoltar les paraules de l’Evangeli, sabem que el bé és més fort que el mal, que l’amor és la força més poderosa que existeix. És el triomf que Crist ens ofereix. Per això som dones i homes d’esperança, testimonis de resurrecció.

Avui és el dia de retorn, l’inici del darrer trimestre del curs, i sentint ben viu el missatge d’esperança que ens duu la Pasqua, us traslladem la nostra salutació més cordial i tots els ànims per anar enllestint el que resta de curs, pensant també en l’organització del proper.

Un trimestre que comença amb una preocupació: el resultat de les preinscripcions al sistema educatiu. El dia 25 de març el Departament publicava una nota de premsa on avançava el resultat i remarcava que la primera preinscripció escolar 100% electrònica es tancava amb un total de 138.569 sol·licituds per al segon cicle d'infantil, primària i ESO, i que un 76% ha sol·licitat plaça en centres públics i un 24% en centres concertats. No són estadístiques que permetin un excessiu optimisme, però convindrà posar-les en context. D’entrada, són xifres provisionals. Resta encara gestionar sol·licituds no presentades i comptabilitzar les fetes fora de termini. Amb tot, aquestes primeres dades signifiquen una disminució d’11.075 sol·licituds (-7,5%) respecte les mateixes dades del curs passat, en què es presentaren 149.644.

Pel que fa al percentatge segons titularitats, hem vist que l’anunci del Departament és que un 76% dels sol·licitants de plaça ho han fet per un centre públic, contra el 24% dels centres concertats. També són dades que criden l’atenció. Però, per al curs 2020/2021, la petició de preinscripció en escoles i instituts públics fou d’un 77,3% dels casos davant el 22,7% que sol·licitaren escolarització en centres concertats. En números rodons, la preinscripció per al curs 2021/2022 en centres públics ha disminuït, mentre que la dels concertats ha augmentat. Venim afirmant que això no és una guerra ni una narració del ‘minut de joc i resultat’. El que cal és, amb totes les cauteles del món, contextualitzar les dades, tenint en compte que, finalment i tornant al curs 2020/2021, al Servei d’Educació de Catalunya el 31,7% dels alumnes del segon cicle d’educació infantil restaren matriculats a centres concertats envers el 68,3% que ho foren en centres públics. Les xifres tenen diverses lectures i cal anar amb compte a l’hora d’interpretar-les.

En qualsevol cas, es produiran situacions de manca d’alumnat. En les diferents converses que hem mantingut, el Departament ha assegurat que analitzarà cada cas de forma individualitzada, tenint molt en compte l’escenari concret de cada centre i el general, marcat per la pandèmia. Els criteris a aplicar en les revisions d’unitats seran similars als del curs passat, i l’administració també treballa per mantenir el proper curs l’increment de plantilla aplicat per la COVID, inicialment prevista només per a l’actual. Criteris i actuacions que han de permetre adaptar la situació a la nova conjuntura, i que tindran molt a veure, finalment, amb la voluntat de l’administració de ser poc o molt rigorosa en les revisions.

També l’administració té sobre la taula diversos compromisos que ha d’acabar de concretar: la dotació dels recursos econòmics per a l’atenció als alumnes amb necessitats educatives específiques derivades de situacions de vulnerabilitat econòmica, que es tradueixen en 988,10 euros per alumne i curs, i que han comportat l’increment de reserves de plaça per a aquest alumnat. També la subvenció per a l’adquisició d’ordinadors, que suposa uns 400 € per aparell. N’esperem notícies.

Però el més important, tal i com hem repetit sovint, és evitar que les famílies no puguin exercir el seu dret a una autèntica elecció de centre impedides per l’obstacle econòmic. I també que la gestió de les escoles pugui dur-se a terme rebent la contraprestació econòmica amb la que l’administració resta obligada. L’increment del mòdul del concert, en els seus components bàsics de despeses de funcionament i de personal, ha de ser una realitat. El sosteniment econòmic de les escoles ha de ser el suficient per a fer efectiva la gratuïtat de la plaça escolar. El repte ha de poder-se complir dins d’aquesta legislatura. El sistema no pot suportar per més temps aquesta situació d’infrafinançament.

Altres qüestions, també de consideració, hi són presents. Abans de les vacances s’anunciava què el Departament sol·licitaria al PROCICAT l’aprovació de la total presencialitat als centres en les etapes postobligatòries a partir del tercer trimestre, sempre que els centres hi estiguin interessats. A hores d’ara, no sabem si la situació epidemiològica permetrà que aquesta mesura pugui ser una realitat.

La investidura del nou president de la Generalitat i la composició del govern que ha de gestionar aquesta legislatura són també pendents de concreció. Els pactes previs no poden obviar ni negligir la necessària col·laboració pública-privada. Són molts temes que afecten el nostre sector que necessitaran d’interlocutors instituïts i en plena facultat d’actuació.

Solidaris i units, serem capaços de continuar. Bon trimestre, i que ben aviat el puguem tenir respostes a aquestes i a tantes altres qüestions que han de permetre continuar prestant el servei des de la nostra ‘casa gran’, la nostra escola. Molt bona Pasqua!