Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Som a sis dies de la jornada electoral del 14 de febrer. La setmana passada anunciàvem el que podria ser el ‘programa electoral’ de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya, tot i que no hem enganxat cartells ni organitzat mítings. Sí que ho han fet les diverses forces polítiques que concorren a aquestes eleccions. També hem pogut llegir els seus programes electorals. La campanya electoral compleix els rituals, adaptada a les circumstàncies de la pandèmia.

Hem volgut fer un recull de les propostes electorals que, en matèria educativa, fan 9 de les formacions que presenten candidatures. Són, per ordre alfabètic, Ciutadans, Catalunya en Comú/Podem, Candidatura d’Unitat Popular, Esquerra Republicana de Catalunya, Junts per Catalunya, Partit Demòcrata de Catalunya, Partit dels Socialistes de Catalunya, Partit Popular de Catalunya i Vox. Hem recopilat literalment aquest conjunt de compromisos i proposicions, que us presentem en aquest document. Al mateix document us facilitem els enllaços per tal que accediu als programes electorals íntegres.

L’aspecte educatiu és prou ampli com perquè els partits puguin abordar una gran diversitat de temes, que són tractats de forma extensa en alguns casos, o més sumàriament en d’altres. Per aquest motiu, hem elaborat un resum dels aspectes que en aquest moment més preocupen el sector: el dret d’elecció de centre, el finançament, la programació educativa i la LOMLOE. 

En el document que adjuntem, encapçalem el recull del programa educatiu de cada partit amb les ‘idees clau’ dels quatre aspectes esmentats, tal com les tracten els partits. També us les presentem en aquest FECC Informa i en aquesta editorial en  fem un succint avançament. 

Així, sobre el dret d’educació, en la seva esfera de llibertat d’elecció, Cs’, Junts, PDeCat i PP són explícits en la seva defensa, ERC parla del respecte a la lliure elecció de centres de les famílies, mentre que dues formacions (CUP i Catalunya en Comú/Podem) proposen obertament suprimir els concerts, la primera en el termini d’una dècada i sense que indiqui un temps concret la segona.

Pel que fa al finançament, Junts i PDeCat expressen el compromís d’assolir la plena gratuïtat i garantir la sostenibilitat de totes les places sostingudes amb fons públics, fent esment a l’infrafinançament dels centres concertats com una de les mancances del sistema que cal corregir. Cs’ propugna una millora del finançament dels centres concertats que cobreixi les seves inversions necessàries. El PP vol igualar-lo amb el de la mitjana de l’escola pública, i ERC i PSC opten per manifestar la millora del finançament del sistema. CUP i Catalunya en Comú/Podem destinen el finançament a l’escola pública.

La programació educativa i l’escolarització equilibrada de l’alumnat es recull des del prisma del respecte a la realitat de l’escola concertada, la demanda social i a la preservació de la diversitat de l’oferta educativa, tant d’iniciativa pública com d’iniciativa social (PDeCAT, Junts), fins a la total preferència de les places públiques, en coherència amb la desaparició de l’oferta concertada (CUP i En Comú/Podem).

Un partit, Cs’, proposa explícitament derogar la LOMLOE, mentre que un altre, el PSC, parla de desenvolupar la nova llei educativa en l'àmbit estatal.

Aquest dimecres, dia 10, tindrem ocasió de sentir-ne parlar per boca dels responsables d’educació de Cs’, ERC, Junts, PDeCat, PSC i PP. A hores d’ara, ni la CUP ni En Comú/Podem hi han confirmat l’assistència, tot i que seran benvinguts si accepten presentar-s’hi. També esperem que responguin a les qüestions que desperten més interès i preocupació i que puguin plantejar-se des del públic.

Des de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya afirmem que la nostra actuació és conforme a la Doctrina Social de l’Església i fidel a l’arrelament al país que aquesta mateixa doctrina assenyala com a bon camí. Sense abandonar aquests principis, però conscient de la pluralitat que representa, l’Escola Cristiana de Catalunya, més enllà de les qüestions relatives a l’educació, no ha de prendre més partit que no sigui en pro de la democràcia. Davant els conflictes o dilemes polítics, la primacia ètica és per a la voluntat popular, lliurement i democràticament expressada, per sobre de cap mecanisme de força o coacció, ni que estigui emparat legalment.

També considerem que l’exercici del vot amb plena llibertat és un dret irrenunciable i no podem ni volem pretendre orientar el sentit del vot que, de manera lliure i personal, s’exerceix. Però pensem alhora que és positiu que, quan fem aquest exercici, siguem prou conscients del que representa una opció o una altra quan a les cambres legislatives i a l’acció de Govern pertoqui defensar els nostres drets i els nostres interessos com a ciutadans, com a sector i com a país.

Us animem que consulteu les propostes electorals educatives i que participeu a la trobada, que tindrà lloc demà passat, dimecres. També que feu difusió de la informació que us presentem i que, en la mesura del possible, prengueu i feu prendre consciència a la comunitat educativa, als cercles propers a l’escola i al públic en general, el grau de defensa o d’envestida que les formacions en fan de l’escola concertada, del Servei d’Educació de Catalunya i, en definitiva, de la llibertat d’ensenyament.