Vés al contingut

El moment ha arribat. Dies, mesos de preparacions, d’experiència acumulada en l’elaboració de plans i protocols, de reelaboració i modificació d’aquest plans amb aclariments de darrera hora, de debat i posada en comú d’objectius, de projectes i inquietuds, de discursos oficials on massa sovint se’ns obvia, d’esperança... Avui, quasi 1.318.000 alumnes del règim general tornen a les escoles. En un curs que s’augura 100% presencial, els rebran docents i personal d’administració i serveis que hi esmerçaran tota la professionalitat i estimació, quelcom que ja ha estat demostrat amb escreix. Com ja hem tingut ocasió de comprovar, la mascareta no impedirà que creuem mirades il·lusionades, esperançades, cercadores d’afecte dels nens i nenes, nois i noies que tornen a la seva escola, mirades on els reconeixerem i expressarem la nostra voluntat d’acomboiar-los amb estima i respecte, com a esperançadors divulgadors de la tasca ben feta i de l’alegria de l’Evangeli.

El risc zero no és possible, encara. Però la situació pandèmica és molt millor en comparació a la de l’inici del curs passat. Com a societat, tornarem a conjurar-nos perquè el curs escolar, encara difícil, sigui reeixit, amb discerniment, senzillesa i esperit propositiu.

D’aquest prop de milió i mig d’alumnes, una tercera part serà a l’escola concertada, evidència de la confiança i satisfacció que el nostre col·lectiu continua desvetllant entre els pares i mares de Catalunya. Divendres passat es publicava l’estadística general de l’alumnat per a aquest curs 2020/2021, de la qual sobresurten dues dades importants. La primera, la continuació de la davallada d’alumnat en l’Educació Infantil i l’Educació Primària, que afecta de manera proporcional tot el Servei d’Educació de Catalunya. Entre els cursos 2015/2016 i l’actual 2021/2022, aquestes dues etapes han perdut gairebé 50.000 alumnes, davallada a la qual enguany se suma l’ESO, que entre el curs passat i l’actual ha perdut poc més de 3.800 alumnes. El sistema requereix una actuació realista sobre els criteris d’escolarització de l’alumnat i una política de país que eviti un panorama de desaparició de les aules o la desertització, que en definitiva esdevé una desertització social...

La segona, el manteniment de la proporció de l’escola concertada en l’escolarització de l’alumnat en els nivells del segon cicle de l’Educació Infantil i als obligatoris. Relació que probablement encara seria superior si el sistema disposés d’un finançament equitatiu i d’una execució imparcial de la normativa. Amb tot, el sector concertat suposa, en aquestes etapes, el 31,5% de l’alumnat matriculat al Servei d’Educació de Catalunya. El curs passat era del 32% i fa dos cursos, el 31,85%... Comparant concertada/pública, en el curs 2021/2022 el comportament percentual ha estat pitjor a l’educació infantil, pràcticament idèntic a primària i millor a l’ESO. En aquest mateix FECC informa hi ha un apartat que en detalla la situació.

Aquesta proporció general s’ha mantingut estable al llarg dels darrers anys, tot i que amb una molt lleugera tendència a la baixa (una mitjana del 0,16% en els set darrers cursos). L’escola concertada continua la seva presència malgrat la greu situació derivada de la pandèmia o els relats i actuacions capciosos que s’hi han produït en contra.

I perquè volem un sistema educatiu en llibertat, en un context propi d’un país democràtic i pluralista com ha de ser el nostre, que garanteixi el dret dels educands a rebre una educació bàsica en gratuïtat i als pares i mares a triar el projecte educatiu que més bé s’avingui a les seves conviccions sense obstacles econòmics inacceptables. Aconseguir la gratuïtat de la plaça escolar serà una lluita sobre la qual hem de continuar esmerçant esforços, discursos i accions. Tota la societat ha de ser conscient d’aquesta gravíssima injustícia. Sense defallir, cal continuar prestant el servei que mereix la confiança de tantes persones i exigir que el debat es dugui a terme amb rigor i sense demagògia ni apriorismes.

Mentrestant, molt benvingut sigui el nostre alumnat i molt bona feina als nostres professionals en aquest curs encara excepcional. Des de la nostra missió, oferim el nostre testimoni en la tasca quotidiana, amb la voluntat de trobada personal i comunitària orientada pel missatge de l’Evangeli amb la nostra comunitat educativa. Bon curs!

Temàtica

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.