×

Missatge d'avís

The service having id "_mobile_whatsapp" is missing, reactivate its module or save again the list of services.

Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Fa uns anys, la Cap de Departament de Lletres de La Salle La Seu d’Urgell, la Cristina Canturri , ens va presentar a tots els professors un seguit de propostes de l’actual President de l’AMPA. En Xavi Socías, una persona enamorada del món del joc i actual propietari d’una empresa “Cheap Films” que dinamitza qualsevol esdeveniment recreant el rodatge d’una pel·lícula al més pur estil Hollywood de principis de segle XX, va preparar tot un seguit d’activitats per dur a terme durant la Setmana Cultural a Secundària i on el joc era el protagonista.  Aquelles activitats van ser tot un èxit i per primer cop molts alumnes coneixien què era realment un joc de rol. 

D’aquesta primera activitat en van sorgir d’altres.  Precisament, el curs passat, em vaig reunir amb en Xavi Socías i vaig fer-li una proposta: i si fem un joc després d’haver treballat una lectura? Novament bullien les idees, les ganes de tirar endavant alguna cosa diferent, i en Xavi Socías es va posar a imaginar i a crear. Amb els alumnes de 3r d’ESO en vam fer un ambientat en Els dotze treballs d’Hèrcules i amb els de Llatí un de teatral a partir de les Les metamorfosis d’Ovidi. En aquell moment se’m plantejàvem dubtes: realment els agradarà? Jugaran? Participaran? Consolidaran allò que han après de manera teòrica a partir d’un joc? Doncs sí, novament, un altre èxit.  Havíem aconseguit que alumnes de secundària gaudissin d’una activitat diferent i complementària. I el més important,  tots ells valoraven positivament el fet d’haver jugat i haver treballat el llibre  d’una manera lúdica. A Primària també, el curs passat, naixia un projecte nou: els alumnes de 6è de primària aprenien a jugar a escacs i després anaven al casal dels avis i àvies de la ciutat a jugar. 

Aquest curs continuarem amb aquestes activitats; però, a més a més, a Primària, durant el tercer trimestre, dins l’assignatura d’Emprenedoria, el joc a l’aula serà el protagonista.  I sí, volem apostar fort per aquest món màgic, divertit, engrescador, que genera il·lusió... En volem fer un projecte d’escola on el joc sigui un complement més, una eina que ajudi a crear, imaginar, pensar... Però no només pels petits, sinó també pels grans. 

Fa uns dies, vaig tenir la gran sort de conèixer l’Oriol Comas i Coma. Filòleg de formació, és expert i col·leccionista de jocs de tauler. Es dedica exclusivament al món del joc i des de 1985 ha creat i produït més de cinquanta jocs de taula i de carrer per a institucions, ONG, universitats, diaris i empreses. Ell em comentava que no estava a favor del concepte que ara s’està posant de moda de gamificació o ludificació de les escoles. Deia que es perdia la màgia del joc, i que havia de ser una activitat més, però no l’única.  Reunits, en el despatx, ens ho demostrava d’una manera senzilla: va treure de la seva bossa un joc de cartes i vam jugar. En aquell moment no parlàvem de projectes, sinó que estàvem concentrats mirant d’encertar les imatges. Ens demostrava que els adults també juguem i ens ho passem bé i que en diferents contextos i moments, el joc hi té cabuda. 

Inserir el joc dins l’aula és un projecte incipient, són moltes idees que van i vénen, activitats programades i que es programaran... Amb un objectiu comú, crear petits moments i petits espais on el joc sigui una activitat més dins l’aprenentatge dels nostres alumnes i on es treballin valors tan importants com la creativitat, el treball en equip, etc. 

De tot plegat, us en continuaré parlant en el proper escrit, però no puc acabar sense recomanar-vos un joc : Cíclades. Apassionada del món clàssic és, sens dubte, un joc de taula indiscutible per als amants de l’estratègia i la mitologia clàssica. I, naturalment, serà un dels jocs que algun dia d’aquest curs, sense esperar-s’ho, entraré a classe de Llatí o Cultura Clàssica i els hi diré als meus alumnes: Juguem? Estic segura que gaudiran, aprendran i  faran servir la imaginació. 

Meritxell Nieto Santacreu
Coordinadora Pedagògica 
Col·legi La Salle de La Seu d’Urgell