Vés al contingut

LA IMPORTÀNCIA DELS VALORS I LES EMOCIONS, O com la violència ens deixa fora de lloc

Volem fer cinc reflexions sobre l’acte de l’institut Joan Fuster:

1.Tots els grups humans disposen de forces que els cohesionen i els valors en són exemple. Així, la responsabilitat, l’honradesa, la justícia i la cooperació, entre d’altres, han format part del cos de valors d’inques, romans, tribus aborígens de Nova Zelanda, esquimals que habiten prop del Pol Nord ... i dels habitants del nostre barri.

2.Que un grup tingui uns valors com a referents no vol dir que tots els seus membres els respectin i que ho facin sempre. Si fos així no hi hauria lladres, estafadors, corruptes, ..., ni policia, ni jutges. Els éssers humans tenim les nostres febleses. I és molt sà admetre-ho.

3.Una persona que té assumits uns valors pot ser víctima d’un segrestament emocional i actuar en contra dels seus patrons de conducta. És aquell moment en el qual diem que “se li han creuat els cables” i ha actuat de manera irracional. Les emocions ens han traït: la por, l’enuig, la tristor, l’enveja, ..., ens poden fer que portem a terme actes impropis de nosaltres.

4.Es diu que a partir de l’adolescència hem adquirit un cos de valors que ens acompanyaran, amb petits canvis, la resta de la nostra vida. Aquesta dotzena de valors ens condicionaran la nostra visió del món, la relació amb les altres persones, el sentit de la nostra vida, ... La família i l’escola tenen un paper vital, però no únic, en l’adquisició d’aquests valors.

5.Per a avaluar l’adquisició d’un valor s’ha de fer a través dels hàbits i de les conductes, que actuen com a indicadors. Si una persona ens saluda quan ens trobem amb ella a l’escala, ens ajuda a obrir la porta quan sortim, cedeix el seu seient al tren, ens parla de forma amable, ... segurament estem parlant d’una persona respectuosa.

+IVA. A l’escola hem d’educar els nostres alumnes en els valors (per pluja fina i per impacte) i hem d’entrenar-los a gestionar les emocions (sabent-les controlar, assumint les decepcions, motivant la seva expressió, ...). I educar vol dir comprendre, aplicar, equivocar-nos, fer-ho cada vegada una mica millor, influir en qui no ho fa, avaluar, insistir, ...

Molts dels coneixements que s’expliquen a l’escola tenen data de caducitat, els valors són missatges que enviem a l’eternitat.

Equip de Pedagogia de La Salle Catalunya

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.