Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

La Facultat de Ciències de la Salut Blanquerna-Universitat Ramon Llull celebra aquest curs 2017-2018 el seu 25è aniversari. Per a una institució, aquesta xifra expressa joventut i, alhora, experiència, cosa que es tradueix en una gran vigoria i solidesa. Es tracta d’una institució universitària de la Fundació diocesana Blanquerna. Aquesta fundació té el seu origen remot en l’any 1948 quan el bisbat de Barcelona crea l’Escola Normal de l’Església. Més tard, en el marc del Concili Vaticà II i en el context de la transició política del país assumeix el nom de Blanquerna, títol de l’obra pedagògica de Ramon Llull. L’any 1979 s’adscriu a la Universitat de Barcelona i deu anys després forma part com a fundadora de la Universitat Ramon Llull. Actualment amb tres facultats —Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport, Facultat de Ciències de la Comunicació i Relacions Internacionlas i la Facultat de Ciències de la Salut—, ha desplegat un gran nombre de projectes a partir de tres eixos fonamentals en la tradició formativa de l’Església: l’educació, el món de la comunicació i l’àmbit de la salut.

Fou el curs 1992-93 quan inicià el seu recorregut la llavors Escola Universitària d’Infermeria i Fisioteràpia Blanquerna. Blanquerna Salut ha mantingut des dels inicis un model integrador en l’enfocament del concepte salut. Per això el projecte educatiu gira al voltant d’uns eixos vertebradors com són els espais de seminari o de petit grup, les aules de simulacions clíniques i les matèries humanístiques. En definitiva, una aposta decidida per la formació d’uns professionals que entenen la persona com un tot i que és el centre prioritari de l’interès professional. La presència de l’Església en el món universitari ha de donar resposta a unes expectatives que podríem anomenar «clàssiques» —que no vol dir ni fàcils ni exemptes d’actualitat— com, per exemple, la formació integral dels estudiants, la qualitat docent, el desenvolupament de l’actitud ètica com a ciutadans i professionals i, també, una oferta lliure i respectuosa dels valors de l’evangeli i del projecte de Jesús de Natzaret. Alhora, el mateix papa Francesc es preguntava — en el seu discurs a la Facultat de Teologia de Sardenya, Cagliari, 22 de setembre de 2013— sobre com aquesta educació integral hauria de suposar una saviesa plena d’esperança. I en aquest context plantejava tres funcions molt innovadores i necessàries: la universitat com a lloc de discerniment; la universitat com a lloc on s’elabora una cultura de la proximitat i la universitat com a lloc de formació en la solidaritat. Això vol dir, ni més ni menys, que la universitat és una realitat de frontera tant ad intra com ad extra. Certament nous reptes per Blanquerna i per a tots els projectes universitaris on es fa present la comunitat eclesial.

Publicat a Catalunya cristiana, núm 1984, d'1 d'octubre de 2017, p. 14.