Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

El procés educatiu en el món contemporani de Jesús no comportava l’actual complexitat. Això no vol dir, però, que educar fos ni més fàcil, ni menys important ni que la situació social, religiosa, política o econòmica fos senzilla. Nosaltres no coneixem amb detall com va ser l’itinerari educatiu de Jesús però a partir dels costums de l’època podríem reconstruir una hipòtesi aproximada que sens dubte coincidiria amb l’experiència de força infants i joves jueus de l’època. A més de la importantíssima tasca desenvolupada per la família, del compliment de les principals tradicions, els nens s’educaven en una mena d’escoles on l’educació quasi consistia exclusivament en la lectura de la Sagrada Escriptura. Les escoles més elementals rebien el nom d’«escoles del llibre» i en aquella època es potenciava i s’havia desenvolupat més la memorització i la lectura que l’escriptura ja que aquesta darrera tenia un certa connotació d’habilitat professional. La majoria dels nens acabaven al voltant dels 12 o 13 anys la formació escolar. Després existia un altre tipus d’establiment més avançat on s’estudiava la Torà «als peus» dels mestres de la Llei però això ja era tot un privilegi.

Més enllà d’entendre l’Encarnació com un arrelament en la humanitat i un creixement en una cultura concreta amb tot allò que comporta —llengua, entorn social, tradicions, etc.—, parlar del Nadal també és parlar d’educació i, certament, l’Encarnació configura un escenari paradigmàtic i una opció plena de confiança en l’educació perquè podem percebre amb claredat un seguit d’actituds i d’accions fonamentals. Suposà l’acolliment i la interiorització d’un missatge per part de Maria. Suposà, també, un camí, un qüestionament i una cerca per part dels mags. I una actitud amatent per part dels pastors. La vida del Jesús nen es desenvolupà en un marc de coneixement i de pràctica de les tradicions, així com un extraordinari acompanyament i proximitat de la seva mare i del seu pare. Implicà temps i procés, per això els textos diuen: «l’infant creixia i s’enfortia, ple d’enteniment» (Lc 2,40a), o bé «Jesús es feia gran, avançava en enteniment i tenia el favor de Déu i dels homes» (Lc 2,52). Comportà intervenció d’agents del Temple i, també, una forta iniciativa i creativitat de Jesús quan aquest es quedà a Jerusalem als 12 anys escoltant i fent preguntes als mestres. Els evangelis ens recorden que Jesús ocupà molt de temps a madurar i interioritzar la missió. En definitiva, un veritable entorn educatiu. Que aquest Nadal 2015 ens aporti una renovada confiança i implicació en l’educació!

Publicat a Catalunya Cristiana, n. 1891, de 20 de desembre de 2015, p. 16