Vés al contingut
¿Què significa invocare?
La pregària eucarística: invocació i memorial

En l’article anterior vam iniciar una explicació sobre la pregària eucarística, us convidem a llegir-lo clicant aquí. Avui us oferim la seva continuació.

Primera invocació

Després de lloar Déu Pare i abans de recordar l’Última Cena i el sacrifici de Crist a la Creu, el sacerdot adreça al Pare, en nom de tots, una primera invocació perquè enviï el seu Esperit Sant, primer de tot sobre el pa i el vi; més tard repetirà la invocació perquè l’Esperit actuï sobre la comunitat, sobre els qui combregarem amb el Cos i la Sang de Crist.

Aquesta invocació s’anomena tècnicament “epiclesi”, del grec epi-kaleo, “cridar sobre”, in-vocare. Invocant la força i l’Esperit de Déu, reconeixem que és Déu el qui salva, no pas nosaltres. És ell el qui transforma el pa i el vi.

El relat de la cena

Després de la lloança al Pare i de la primera invocació de l’Esperit, arriba el moment que en diem de “la consagració”, en què recordem les paraules i els gestos de Jesús en el seu sopar de comiat, i creiem fermament que, per la invocació de l’Esperit i les paraules de Crist, el pa i el vi són ara el Cos de Crist entregat per nosaltres i la seva Sang vessada per nosaltres.

I aleshores fem memòria de la mort salvadora de Crist i l’oferim un cop més a Déu Pare. Però hi ha un altre aspecte important: no solament oferim a Déu el sacrifici de Crist, sinó que ens hi incorporem i ens oferim juntament amb ell. Allò que fa dos mil anys va ser el sacrifici de Jesús, ara esdevé, en cada Eucaristia, sacrifici de la seva Església i de cada un de nosaltres. Tot el que ens ha passat durant la setmana –o durant la jornada– ho portem a l’altar.

La segona invocació

Després del relat de l’Última Cena, el sacerdot torna a invocar la presència de l’Esperit Sant sobre la nostra celebració: aquest cop perquè transformi la comunitat, “els qui participem del Cos i de la Sang de Crist”.

Si la primera invocació s’anomena “de consagració”, perquè transforma el pa i el vi, aquesta segona s’anomena “de comunió”, perquè demana els fruits de l’Eucaristia sobre els qui es disposen a participar-ne. Aquesta invocació segona ens recorda que la finalitat de l’Eucaristia no és únicament la transformació del pa i el vi.

El que passa en la consagració és una cosa admirable, però no és un fi en si mateix. El pa i el vi han quedat assumits pel Senyor Ressuscitat... per tal de donar-se’ns en comunió i perquè amb aquesta participació siguem transformats nosaltres. Si el pa es converteix en el Cos (eucarístic) de Crist, nosaltres, la comunitat, en combregar, hem de transformar-nos cada cop més en el Cos (eclesial) de Crist.

El ritme de la pregària eucarística porta cap a aquesta aclamació trinitària final: “Per ell (Crist), amb ell i en ell, vós, Déu Pare omnipotent, en la unitat de l’Esperit Sant, rebeu tot honor i tota glòria pels segles dels segles”, que aboca a l’Amén de tota l’assemblea.

I fins aquí l’explicació de la pregària eucarística, d’aquí poc ens endinsarem en la comunió. Fins aviat!

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.