Graciela Speranza, autora argentina, ha publicado recientemente el libro Lo que no vemos, lo que el arte ve. El título es sugerente. El arte da visibilidad a realidades invisibles. Los significados que, a menudo, se escapan de nuestra conciencia quedan plasmados en las obras de los artistas. La pintura juega con las luces y las sombras, con las líneas y los colores. Los ojos que contemplan un cuadro se nutren, a través de la belleza de la obra pictórica, con los retazos de infinito.

Graciela Speranza, autora argentina, ha publicat recentment el llibre Lo que no vemos, lo que el arte ve. El títol és suggeridor. L’art dona visibilitat a realitats invisibles. Els significats que, sovint, s’escapen de la nostra consciència queden plasmats a les obres dels artistes. La pintura juga amb els llums i les ombres, amb les línies i els colors. Els ulls que contemplen un quadre es nodreixen, a través de la bellesa de l’obra pictòrica, amb els retalls d’infinit.

Acariciar la palabra, mimarla, escudriñarla, conocer sus raíces y significados, descubrir su lugar en una constelación de miles de palabras estampadas en un libro impreso o digital… De eso se trata. La palabra aglutina lo que se quiere expresar y vehicula la comunicación. Cada libro viene a ser una concha que contiene acaso una perla de sabiduría. Las librerías todas están llenas de mis ignorancias y las bibliotecas todas están repletas de mis deseos. La palabra no es una creación ni una conquista.

Acaronar la paraula, mimar-la, escodrinyar-la, conèixer-ne les arrels i els significats, descobrir el seu lloc en una constel·lació de milers de paraules estampades en un llibre imprès o digital… D’això es tracta. La paraula aglutina el que es vol expressar i vehicula la comunicació. Cada llibre és com una petxina que potser conté una perla de saviesa. Totes les llibreries són plenes de les meves ignoràncies i les biblioteques, totes plenes dels meus

No hay resurrección si antes no ha habido muerte. Sin Viernes Santo no hay Pascua. Jesús anticipa este principio con claridad: «Si el grano de trigo, cuando cae a tierra, no muere, queda solo, pero si muere, da mucho fruto» (Jn.12,24). La fecundidad espiritual implica muerte, desasimiento, dolor, duelo… No se puede llegar a la meta sin recorrer el camino. Se quiere alcanzar la Tierra Prometida sin atravesar el desierto durante cuarenta años. El itinerario de la espiritualidad cristiana no prescinde de las etapas fundamentales.

No hi ha resurrecció si abans no hi ha hagut mort. Sense Divendres Sant no hi ha Pasqua. Jesús anticipa aquest principi amb claredat: «Si el gra de blat, quan cau a la terra, no mor, queda ell tot sol, però si mor, dona molt de fruit» (Jn 12,24). La fecunditat espiritual implica mort, despreniment, dolor, dol… No es pot arribar a la meta sense recórrer el camí. Es vol aconseguir la Terra Promesa sense travessar el desert durant quaranta anys. L’itinerari de l’espiritualitat cristiana no prescindeix de les etapes fonamentals.

El Dr. Alfred Tomatis, famoso otorrinolaringólogo francés, fallecido el año 2001, estableció una diferencia sustancial entre oír y escuchar. Diferencia que también se observa entre ver y mirar. Escuchar y mirar añaden atención y consciencia al hecho de oír y ver. Oímos tantas cosas, pero ¿cuántas escuchamos? Vemos muchas cosas, pero ¿cuántas miramos? En una sociedad que nos bombardea de manera implacable con sonidos e imágenes, el silencio y la oscuridad tienen una función contracultural.

El Dr. Alfred Tomatis, famós otorrinolaringòleg francès, mort l’any 2001, va establir una diferència substancial entre sentir i escoltar. Diferència que també s’observa entre veure i mirar. Escoltar i mirar afegeixen atenció i consciència al fet de sentir i de veure. Sentim tantes coses, però quantes n’escoltem? Veiem moltes coses, però quantes en mirem? En una societat que ens bombardeja implacablement amb sons i imatges, el silenci i la foscor tenen una funció contracultural.

Algofobia significa miedo al dolor, un miedo generalizado al sufrimiento. Vivimos, según el pensador surcoreano Byung-Chul Han en una sociedad paliativa que busca una anestesia permanente. Es decir, los medicamentos que originalmente se empleaban en la medicina paliativa pasan a administrarse en gran escala en personas sanas. Se pretende evitar a toda costa cualquier situación dolorosa. A cualquier precio. Esta exigencia penetra en todos los repliegues de la persona. El sufrimiento, que hay que silenciar, se convierte en tabú. La sociedad se instala en la obligación de ser feliz.

Algofòbia significa por al dolor, una por generalitzada al sofriment. Vivim, segons el pensador sud-coreà Byung-Chul Han, en una societat pal·liativa que busca una anestèsia permanent. És a dir, els medicaments que originalment s’utilitzaven en la medicina pal·liativa passen a administrar-se a gran escala a persones sanes. Es pretén evitar, costi el que costi, qualsevol situació dolorosa. A qualsevol preu. Aquesta exigència penetra en tots els replecs de la persona. El sofriment, que cal silenciar, es converteix en tabú. La societat s’instal·la en l’obligació de ser feliç.