El proppassat dimecres esclatava una notícia: Ensenyament vol llogar espais d'escoles concertades per oferir més places de pública. Això afirmava el conseller d’Ensenyament al diari Ara. Posteriorment, ell mateix explicava a TV3 que “aquells centres educatius concertats que estan plantejant-se tancar, que abans tinguem l’opció de comprar-los i revertir-los com a centres públics.

Aquests darrers dies ha aparegut un titular que ha estat insistentment reiterat des del Consorci d’Educació de Barcelona: “La demanda de places a P3 a l’escola pública supera per primera vegada la concertada”. En efecte, l’opció de l’escola pública a la ciutat de Barcelona per al proper curs ha estat triada pel 50,5% de les famílies, mentre que 49,5% ha optat per la concertada. En xifres, això suposa que de les 12.760 sol·licituds, 6.442 han estat per a centres públics i 6.318 per a concertats.

A les acaballes del procés de preinscripció i matrícula del proper curs, l’estupor causat per certa inactivitat administrativa fa néixer en el sector un interrogant: a Barcelona no s’han reunit les Comissions de Garanties. Per què?

Força vegades en aquest mateix editorial us hem recordat com és d’important la unitat del nostre col·lectiu i com cal treballar pel sentiment de pertinença i la consciència que formem part de quelcom més que una sola escola. Només així podem fer front als moments difícils i complexos com els que vivim, en què no sabem quan es podrà fer efectiu el nou Govern i, per tant, quan començarà a actuar el nou conseller d’Ensenyament. Sigui com sigui, cal que no defallim i seguim treballant pel nostre alumnat i per dur a terme la nostra tasca, que en molts casos ja és més que centenària.

El passat dimarts, 4 d’abril, es va publicar la resolució que donava el tret de sortida al procés de preinscripció i matrícula del proper curs. Estem en plena campanya, doncs, quelcom que es fa palès en l’extraordinària feina que es porta a terme des de cadascuna de les escoles cristianes titulars i directors, docents i personal d’administració i serveis. Hem fet i seguim fent els deures.

En els darrers anys, la Formació Professional s’ha consolidat com a oferta formativa de qualitat orientada a una més directa inserció laboral. Així, ha esdevingut motor de transformació més enllà del sistema educatiu, prenent cada cop més importància la relació entre les empreses i les escoles, que d’aquesta manera poden oferir una formació de qualitat. Igualment, la Formació Professional ha esdevingut un element estratègic per sortir de la crisi.

El passat dimecres, 14 de març, us fèiem arribar el cartell del que havia de ser una manifestació en defensa de la immersió lingüística i el model educatiu català. Per a sorpresa de molts de vosaltres, però, l’endemà, 15 de març, ens en desvinculàvem i anunciàvem que no hi assistiríem i fèiem una crida a no participar-hi. Quins en van ser els motius?

Els darrers dies, des de les escoles cristianes hem escoltat amb preocupació un seguit de declaracions del president, la vicepresidenta, el secretari d'estat d'educació i el delegat a Catalunya del govern de l'Estat, totes donant a entendre que des del Ministeri d’Educació i des del propi govern de l’Estat tenen la intenció de modificar el model d’immersió lingüística a Catalunya amb l’ànim de satisfer la petició d'alguns ciutadans que voldrien incrementar les hores de castellà a les escoles de Catalunya.

Dissabte 20 de gener ens assabentàvem del traspàs de Miquel Garcia Casaponsa, que havia estat Director General de Centres Concertats i Centres Privats del Departament d’Ensenyament.

El temps d’Advent avança tot obrint finestres del seu calendari.