Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(Glòria Barrete –CR) La Basílica de la Sagrada Família i la Facultat de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport Blanquerna de la Universitat Ramon Llull han signat un conveni de transferència de coneixement per reorganitzar el servei educatiu del temple. Es tracta de crear un projecte educatiu per repensar les visites, generar una col·laboració estable amb centres escolars, o crear xarxa amb les escoles del barri.

Jordi Longás és professor a Blanquerna i el coordinador del projecte. El conveni, signat per a un any, s'iniciarà al setembre i comptarà amb un equip de cinc persones de Blanquerna, dels departaments educatius-culturals i de didàctica de la religió que treballaran conjuntament amb les persones encarregades dels serveis educatius de la Basílica. Un conveni que "pretén crear un programa educatiu que serveixi de guia per a tot el treball específic".

"Actualment les visites que es fan a la Basílica estan molt ben fetes", explica Longás. La línia de serveis a les escoles, afirma, és la que més es voldria potenciar amb el conveni signat. Es vol oferir un projecte de visites més diferenciat per etapes educatives, i també donar-li orientacions a l'escola visitant perquè pugui treballar aspectes curriculars diferents, "com el tema de religió, per descomptat, però també temes de cultura, art, o arquitectura".

Una altra línia de treball és poder fer col·laboració més estable amb centres educatius, crear una xarxa d''escoles amigues'. La idea promou que es puguin desenvolupar projectes de més continuïtat, "com treballs de recerca al batxillerat", o que hi hagués un projecte educatiu sòlid que vertebrés més elements curriculars.

Fins ara les visites eren estàndard. "Volem diversificar-les i fer per exemple que una escola pugui tenir l'oportunitat d'anar a la Sagrada Família des de qualsevol etapa, i que alguns projectes fins i tot es puguin desenvolupar amb els mestres conjuntament". Per això parlen d'aquesta idea d'escoles amigues, perquè voldrien que els claustres d'aquestes escoles els puguin  ajudar a desenvolupar elements que connectin encara més amb els seus projectes curriculars.

Una altra vessant que també es contempla en el projecte educatiu és l'espiritualitat, "pensem per exemple en activitats més vinculades amb l'educació del silenci" que pot oferir la visita al temple.  I per descomptat també pretenen treballar amb les escoles del barri. "Volem crear una petita xarxa de col·laboracions a dues bandes".

I tot i que el projecte està tot just a les beceroles, Longás va més enllà i també parla d'una altra part del projecte, en clau de futur, fer de la Basílica un projecte educatiu cultural. "Reben bastants visites d'escoles europees, franceses les que més. Creiem que aquí hi ha un potencial molt interessant per mostrar la Basílica com a projecte museístic i cultural de primer nivell".

I aquest conveni concreta una idea que fa algun temps que s'està treballant, la idea de crear tot un projecte educatiu que doni cobertura a totes aquestes línies de treball esmentades, i que es pugui anar concretant en programes educatius més específics.

Es parteix dels dos estudis encarregats a Blanquerna fa algun temps, "de l'estil auditoria". Uns informes avaluatius per saber com funcionava el servei i què s'estava oferint i quines propostes es podien fer. A partir d'aquí ara s'ha signat aquest conveni, que anomenen "de transferència", i que permet a Blanquerna fer en certa manera recerca aplicada. "Ens permet conèixer què s'està fent, tenir accés a les escoles, als educadors, saber què pensen".

Longás recorda que ja hi ha moltes dades actuals de les visites, "no només de números sinó més qualitatives de les valoracions que s'hi fan", i que hi ha més de 100 persones que fan la feina de guiatge de les visites. "Hi ha una oportunitat molt interessant per fer recerca i combinar-la", reconeix. I és que, segons Longás, la Sagrada Família ho té tot. "A banda de ser un autèntic símbol de la ciutat, té molts elements de valor; la marca ja està creada, hem de buscar que s'aprofiti més".