El Bisbat de Vic ha cridat a l’ordre Gustavo Lombardo, rector de la parròquia de la Mare de Déu de la Mercè de Manresa, arran de la polèmica generada per les seves declaracions públiques i el fort activisme digital que ha desplegat a les xarxes socials. Segons informa Regió7, el vicari general del Bisbat, Josep Maria Riba, ha remarcat que “les accions personals del que un pensa no poden passar per sobre de les accions diocesanes”. Fonts del Bisbat assenyalen que el rector ja ha estat advertit en altres ocasions i que la situació actual "és fruit d’una acumulació de polèmiques.”
Lombardo, de 45 anys i originari de l’Argentina, pertany a l’Institut del Verb Encarnat i és molt actiu a plataformes com YouTube, Instagram, Telegram o el seu blog personal. Segons dades recollides per Regió7, els seus vídeos acumulen milers de visualitzacions i compta amb una comunitat digital molt activa que difon massivament els seus missatges.
Des d’aquests canals ha difós missatges que han aixecat controvèrsia: ha associat el feminisme, l’agenda LGTBI i les polítiques de gènere amb “forces diabòliques”; ha qualificat el comunisme d’“assassí, com al 36”; i ha defensat que Déu va crear la dona com a “ajuda adequada de l’home”. També ha impulsat activitats singulars, com una pregària exclusiva per a homes per “recuperar la masculinitat”. Aquestes expressions han estat qualificades per diversos col·lectius de Manresa com a discriminatòries i contràries a la convivència.
La polèmica es va accentuar aquest setembre, quan després de la Festa Major de Manresa, Lombardo va vincular els correfocs amb el diable, una afirmació que va indignar entitats culturals i part de la ciutadania. Les entitats de cultura popular van reaccionar amb indignació, defensant que el foc forma part del patrimoni festiu i rebutjant qualsevol vinculació amb el diable. L’alcalde de Manresa, Marc Aloy, va traslladar al bisbe Romà Casanova la seva preocupació i va qualificar de “fora de lloc” aquests discursos, que considera que projecten una imatge negativa de la ciutat.
Davant l’eco mediàtic i les crítiques socials, el Bisbat ha obert un procés de diàleg amb el rector i amb la seva comunitat religiosa per reconduir la situació. Tot i la crida a l’ordre, des del Bisbat no es planteja de moment un relleu al capdavant de la parròquia, però sí un seguiment més estret de la seva activitat pública. Tot i això, el mossèn continua comptant amb un nombre important de seguidors que el defensen i comparteixen els seus continguts a les xarxes.