Vés al contingut
2 Catalunya Religió dg. 27/11/2022
audir-joves-presentacio-2
Fotografia: AUDIR.

CR Promoure el coneixement dels drets humans entre l'alumnat i desmentir estereotips i prejudicis. Aquest és un dels objectius que persegueix el grup de joves de l'Associació d'Amics de la UNESCO per al Diàleg Interreligiós i Interconviccional (AUDIR) des de la seva creació. Ara, a través d'un vídeo que s'ha presentat aquesta setmana, busquen que els infants puguin conèixer casos reals de discriminació a l'escola des del punt de vista de persones ja adultes. Una peça audiovisual que recull set testimonis que han patit discriminacions diferents: racisme, xenofòbia, homofòbia,  i masclisme, entre d'altres.

Les coordinadores del grup de joves de l'AUDIR, Rosa Martínez i Marina López, han presentat aquest dilluns el projecte als assistents. El vídeo de 23 minuts vol ser una eina complementària al Teatre Fòrum, un projecte del grup de joves en què, a través de representacions i escenes teatrals, es busca promoure el coneixement dels drets humans entre alumnes de primària o secundària, centres cívics o altres institucions o grups interessats.

Segons les coordinadores, el teatre pot tenir un problema: Que els infants pensin que les escenes que es plantegen dalt de l'escenari són ficció. "Gràcies al nou vídeo poden posar cara i veu a experiències reals de discriminació", han explicat. Amb aquest objectiu, la peça es projectarà després de les sessions del Teatre Fòrum.

"Vull donar veu a moltes dones amb vel que no han pogut parlar abans d'aquest tipus d'experiències"

Després de visualitzar el vídeo, quatre testimonis del projecte han participat en una taula rodona que han moderat les coordinadores a partir de les preguntes dels assistents. La Gayatri, que és hinduista, ha assegurat que, abans de participar del vídeo, no tenia molt clar quines discriminacions havia patit. "Ho vaig parlar amb la meva germana i ella em va comentar situacions de masclisme i homofòbia que hi havia a l'escola". Aquesta conversa la va motivar a fer el vídeo. 

La Neferty ha comptat amb l'ajuda dels seus pares per poder tirar endavant. Ho ha explicat durant la presentació del vídeo. Ella és una cristiana evangèlica que recorda a l'alumnat que cal demanar ajuda quan es pateix una situació de discriminació. Per la seva banda, la Jenabou, que és musulmana, ha agraït l'espai que proporciona l'AUDIR per parlar d'aquests temes: "No hi ha espais on sigui còmode i fàcil tractar les discriminacions". "Vull donar veu a moltes dones amb vel que no han pogut parlar abans d'aquest tipus d'experiències", ha dit en la mateixa línia la Zineb.

Una lluita de tots els professors, no només els de religió

La taula rodona també ha servit per reflexionar sobre quines activitats poden generar un impacte a les aules per parlar d'aquests temes. Les quatre joves han destacat el roleplay com una eina que pot servir d'ajuda: "Els nens i nenes poden experimentar la discriminació i l'assetjament en primera mà a través d'un joc i reflexionar sobre això". Una altra manera de treballar la inclusió és acompanyant els infants nous. Un sistema que s'usa en algunes empreses i que podria funcionar a les escoles segons les joves. 

"Tots els professors haurien d'estar implicats en lluitar contra la discriminació, no només els de religió". Les joves volen que el TeatreFòrum i el vídeo estrenat arribi a un gran nombre d'infants, però per això cal que tot el professorat senti la necessitat. 

En aquest mateix sentit, també s'ha posat la mirada sota les comunitats religioses davant d'aquests casos. "Els grups de joves religiosos poden ajudar molt", ha dit la Zineb. Per a ella, aquests grups són espais segurs per comentar les seves experiències. Amb tot, aquestes comunitats necessiten actualitzar-se reivindiquen els joves. 

L'acte ha acabat amb una reflexió conjunta amb el públic sobre els drets humans.

La base: parlar de drets humans

El vídeo que ha presentat el grup de joves de l'AUDIR ha comptat amb la participació de testimonis de diferents confessions. A més de la Neferty, la Gayatri, la Jenabou i la Zineb, també hi ha el testimoni d'en Rafael, com a catòlic; el Xavier, de l'Església de Jesucrist dels Sants dels Darrers Dies; i la Mani, com a sikh.

En el vídeo cada participant comenta quina discriminació ha patit. Els testimonis també comenten que els dirien als seus professors i que els dirien a la resta de companys si tinguessin ara l'oportunitat. Qui visualitza el vídeo pot entendre la diversitat d'experiències que han tingut els testimonis. Però, al final, tots estan d'acord en el fet que la base per poder parar l'assetjament és parlar de drets humans.

 

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Imatge
Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.