Vés al contingut
Catalunya Religió

(Estris) Les associacions i federacions educatives de lleure de Catalunya (Esplais Catalans, Minyons Escoltes i Guies de Catalunya, Acció Escolta de Catalunya, Escoltes Catalans, MCECC, Federació de Centres Juvenils Don Bosco de Catalunya, Coordinació Rural de Catalunya, Secretariat de Joves La Salle Catalunya) han publicat un posicionament conjunt -sota el títol "l’estiu (també) és dels esplais i caus"- per "donar veu" a les milers de monitores i caps de les seves entitats i per reivindicar "l’important paper" que estan desenvolupant durant l’estat d’alarma per la COVID-19.

El manifest destaca com, durant els més de 50 dies de confinament, els esplais i agrupaments ha "reinventat" la seva activitat i "adaptat" la tasca educativa, "salvant totes les distàncies", a les circumstàncies del confinament per poder "donar de manera regular i constant resposta a les necessitats dels infants, joves i famílies". "Hem seguit treballant i hem reformulat la nostra proposta educativa per continuar acompanyant als infants i joves d’arreu del territori. Hem creat espais perquè els infants seguissin relacionant-se. Hem proporcionat activitats per fer gaudir als infants i joves en un estat de crisi social, a més de promoure que les famílies fossin pro-actives i partícips davant dels reptes i activitats. Les monitores i caps hem aconseguit dinamitzar les xarxes socials com a eina per seguir vinculades i proporcionar una 'normalitat' dins d’aquesta excepcionalitat", assegura el text.

En aquest sentit, les associacions i federacions educatives de lleure signants lamenten que molts mitjans de comunicació, "un cop més, no han donat prou valor a la nostra tasca i han atorgat aquest reconeixement comunicatiu i social a empreses i entitats de lleure que es lucren econòmicament, no atorgant prou valor a la xarxa de milers de voluntàries compromeses que han dedicat el seu temps lliure a proposar activitats, de manera telemàtica, als infants i joves de Catalunya". "No és la primera vegada que això succeeix i és per això que volem reivindicar el model d’associacionisme voluntari i fer arribar el nostre compromís a la societat amb la nostra tasca", diuen.

Pel que fa les institucions públiques, malgrat que accepten que "ens han inclòs en el debat del marc normatiu per a les activitats de lleure per a aquest estiu i finalment han contemplat les activitats que ens són pròpies com els campaments i les rutes i que en un inici no s’havien tingut en compte", recorden que "fa molts anys que la nostra activitat d’estiu està vinculada dins la cultura catalana" i, per això, demanen que l’administració i el Govern "ens tingui en compte en els processos per decidir les mesures que cal prendre durant l’estiu i ens prioritzi davant de projectes de lleure remunerat". "Encara que els nostres projectes siguin de base voluntària, no som un producte barat que es pugui menystenir. Ens agradaria poder acollir a tots els infants i joves i poder donar suport a les famílies amb una situació més vulnerable sense deixar de banda els nostres projectes i models pedagògics", afegeixen.

I és que les associacions i federacions educatives de lleure de Catalunya qualifiquen els seus projectes educatius com "importants pel procés socialitzador dels infants i joves i per l’educació en valors" i -malgrat ser "conscients que l’escola és un agent molt important"- reivindiquen que "en els temps d’esbarjo dels infants i joves, des de les nostres entitats eduquem mentre gaudeixen del seu temps lliure". "No volem competir amb les escoles, campus esportius i casals d'estiu de les entitats que es lucren econòmicament, volem realitzar les nostres activitats d’estiu", apunten per dir que "volem que la societat catalana i el panorama educatiu prengui consciència de la importància educativa i pedagògica de la nostra activitat".

"Ens considerem una escola de ciutadania que pretén educar en diferents valors i maneres de viure la vida, mitjançant el joc i gaudint a l'aire lliure. I que ho fa des del voluntariat i el compromís, durant tot el curs, no només 15 dies a l’estiu, acompanyant infants i joves en el seu creixement integral. Per això considerem que la nostra activitat no és substituïble i hauria de ser prioritària per les autoritats pertinents", sentencien en aquest sentit.

Demanen "acompanyament i recursos" a l'administració per garantir l’adaptació de les activitats als requisits marcats

Pel que fa al document marc que recull els criteris generals per a l’organització d’activitats de lleure per aquest estiu que va presentar aquest dilluns la secretària d'Atenció a la Infància, l'Adolescència i la Joventut, Georgina Oliva, valoren "positivament" que se’ls hagi convocat i que s’hagin inclòs finalment les activitats que els són pròpies (els campaments i les rutes), però també destaquen que "és un marc molt complex" i que necessitaran "acompanyament i recursos per garantir l’adaptació de les nostres activitats als requisits marcats".

"Aquesta complexitat en l’adaptació ha generat en les nostres entitats de base molta inquietud i molts dubtes, necessitem instruccions realistes per poder reaccionar", concluen per sentenciar que "seguim pensant que tot i que el repte és majúscul, és una oportunitat per poder tornar a posar els infants al centre i oferir-los un estiu d’emocions, retrobaments, aprenentatges i vivències". "L’ajuda en forma d’acompanyament i recursos serà essencial i haurà de ser àgil, ja que som entitats de base assembleària i voluntària i necessitem temps per planificar i adaptar les nostres activitats", etziben.

Us ha agradat poder llegir aquest article? Si voleu que en fem més, podeu fer una petita aportació a través de Bizum al número

Donatiu Bizum

o veure altres maneres d'ajudar Catalunya Religió i poder desgravar el donatiu.