Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

(CR) Quins canvis ha patit l’assignatura de Religió al llarg dels darrers trenta anys? Matèria computable, ‘assignatura maria’, alternatives a la matèria, currículum modificat. Són diversos els canvis que s’han produït, i sovint han estat reflex dels canvis del govern de torn.

Partirem de l’any 1979, any en que es van signar els acords amb la Santa Seu. S’estableix aleshores que l’ensenyament de la religió catòlica s’inclouria a primària i a secundària en, es signava, “condicions equiparables a la resta de matèries fonamentals”.

Any 1990. És aprovada la Llei Orgànica d’Ordenació General del sistema Educatiu a Espanya (Logse) que reconeix el caràcter voluntari de l’assignatura de Religió i que no estableix cap matèria com a alternativa. Fins aleshores l’alternativa havia estat l’assignatura d’Ètica. El conflicte amb la conferència episcopal sorgeix amb aquesta llei quan el govern estableix que  l’alumnat que no cursa religió farà activitats d’estudi. Alhora, l’assignatura de religió deixa de comptar acadèmicament. 

Any 1994. El govern de Felipe González regula l’assignatura alternativa a la classe de religió. S’estableix per Reial Decret 2438/1994 que l’alumnat que no cursi religió ha de realitzar activitats d’estudi alternatiu sobre aspectes de la vida social i cultural, però que no avanci en el currículum escolar. 

Any 2002. L’executiu de José María Aznar intenta un nou canvi en l’assignatura alternativa a religió. Es proposa una matèria alternativa anomenada ‘Fet Religiós’ que ha de ser computable. La proposta no prospera perquè José Luis Rodríguez Zapatero guanya les eleccions i es produeix un nou canvi de govern.

Any 2006. És aprovada la Llei Orgànica d’Educació (LOE), que no fa canvis en l’assignatura de religió ni a la matèria alternativa, però crea una nova assignatura anomenada ‘Educació per a la Ciutadania i els Drets Humans’. 

Aquesta assignatura és revocada l’any 2013 per la següent llei d’educació espanyola, la Llei Orgànica per a la Millora de la Qualitat Educativa (Lomce), coneguda com a llei Wert, pel ministre encarregat de tirar-la endavant. Desapareix ‘Educació per a la Ciutadania’ i s’estableix com a matèria alternativa a religió l’assignatura ‘Valors Socials i Cívics’ per a Primària, i ‘Valors Ètics’ a secundària. Religió torna a ser matèria computable. 

Any 2015. L’executiu de Mariano Rajoy aprova un nou currículum per a l’assignatura de Religió desenvolupat per la Comissió Episcopal d’Ensenyament i Catequesi i no pel govern. 

Any 2020. El govern de Pedro Sánchez aprova la Llei Orgànica de Modificació de la LOE (LOMLOE) que estableix que l’assignatura de religió torna a no computar i que s’elimina l’assignatura alternativa.