Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Galeria d'imatges

(CR) El compositor català Bernat Vivancos ha estat un dels convidats a intervenir en el congrés sobre música sacra que ha organitzat del 2 al 4 de març el Pontifici Consell per a la Cultura al Vaticà. "Música i Església: Culte i Cultura" era el lema d'aquest congrés per commemorar els 50 anys de la primera instrucció vaticana sobre música sacra que es va publicar després del Concili Vaticà II.

El papa Francesc va rebre dissabte els participants al Congrés en una audiència al Palau Apostòlic. Durant la conversa que va tenir amb els ponents, Bernat Vivancos li va lliurar dues de les seves darreres obres. D'una banda el Rèquiem, enregistrat amb el Cor de la Latvian Radio. L'obra és una creació contemporània que trenca l'esquema habitual dels rèquiems, i que, a més està dedicat al seu pare que és viu. L'altre CD que va lliurar al papa és In montibus sanctis, enregistrat amb l'Escolania de Montserrat i que recull obres fetes o adaptades per Vivancos per l'Escolania durant els set anys que va ser-ne director. Dues mostres de música sacra contemporània i amb referències montserratines. A més, Vivancos va explicar al papa que entre els textos recitats que inclou el CD del Rèquiem hi ha un fragment de l'Evangelii Gaudium.

En la seva intervenció el papa va defensar que "la música sacra i el cant en la litúrgia han d'estar plenament inculturats en els llenguatges artístics i musicals actuals; que sàpiguen encarnar i traduir la Paraula de Déu en cants, sons i harmonies que facin vibrar el cor dels nostres contemporanis creant l'oportú clima emotiu". En l'audència també va intervenir el cardenal Gianfranco Ravasi, president del Pontifici Consell per a la Cultura.

"Sense por"

El Congrés es plantejava amb ponents de tot el món com enforcar avui la música sacra i litúrgica. Vivancos va ser l'únic compositor convidat a intervenir. Sent un autor de música comtemporània, creu que això mostra que es volia afrontar el tema "sense por i sense quedar-se amb una música carrinclona". Va compartir la ponència amb un director de cor de Suècia, uns dels països nòrdics on donen més suport a la música contemporania, com a Noruega, on va estudiar composició Vivancos.

Vivancos va defensar que "no s'ha de tenir por de fer música actual" també en l'àmbit de la música sacra i va posar alguns exemples a través de l'audició de fragments de l'obra Blanc, per mostrar com, per exemple, la música pot jugar amb l'espai. En la intervenció va coincindir en destacar un cita dels salms que també va remarcar el cardenal Ravasi en la seva ponència: "Canteu al Senyor un càntic nou". "Es tracta fer càntics, nous", diu. Vivancos també explica que "si fos un congrés sense ganes de canviar no m'hi haurien convidat. Fins i tot una religiosa va parlar de rap i del rock i de com viuen avui la música els joves".  

Ravasi va resumir el treball de les sessions afirmant que el congrés havia estat "una melodia" i que més endavant caldria fer "una polifonia". "El primer pas és parlar-ne", diu Vivancos.  

El Congrés estava organitzat amb la col·laboració del Pontifici Institut de Música Sacra i de l'Ateneu Pontifici Sant Anselm que actualment dirigeix Jordi Agustí-Piqué, monjo de Montserrat que també va fer una ponència en el Congrés.

Vivancos va estrenar aquest novembre l'Himne de Misericòrdia musicant un text del papa Francesc per tancar l'Any de la Misericòrdia a Santa Maria del Mar. El 2012 també va estrenar una obra coral amb 650 cantaires a la Sagrada Família dins dels actes de l'Atri dels Gentils que va organitzat el Pontifici Consell per a la Cultura a Barcelona.