Voleu rebre les notícies?

Subscriviu-vos al butlletí gratuït

Galeria d'imatges

(CR) La secularització s'ha demostrat una teoria incompleta perquè no ha donat resposta a tots els fenòmens religiosos presents en la societat. I incomplerta perquè el fet religiós no ha desaparegut, tot i que ha canviat molt. Aquestes premisses han marcat el debat d'aquest cap de setmana en el simposi internacional de la Fundació Joan Maragall sobre "Estat i Religions". El Simposi ha estat organitzat amb l'Obra Social "la Caixa" al Palau Macaya de Barcelona i ha comptat amb la presència de diversos experts internacionals.   

L'estudi sociològic del fet religiós, l'encaix de les minories, i els models de relació de les confessions religioses amb els estats, ha estat els tres eixos del debat. I els tres mostren la diversitat de respostes i de models de laicitat, tots d'una manera o altra en qüestió. En l'obertura del Simposi el president de la Fundació Joan Maragall, Josep Maria Carbonell, insistia en aquest punt. Una diversitat de model i tendències que sobretot es visualitza a Europa i del que se'n desprenen "noves obligacions a les institucions polítiques i jurídiques nacionals i internacionals".

També Jaume Lanaspa, de la Fundació Bancaria "la Caixa", descrivia aquests reptes en la inauguració. I destacava com a bona notícia una creixent sensibilitat sobre el tema religiós dins de la societat, fins i tot des de sectors ideològics que s'hi havien sentit incomodes. Per a Lanaspa, la única manera des superar aquest desconcert és "el convenciment democràtic que la llibertat religiosa és un dret" i que "el respecte per a la llibertat religiosa és un terreny per a la cohesió social".

En el Simposi es va posar de relleu una vegada més que la secularització no ha significat que la religió deixi de ser una identitat. I, sobretot, la diversitat europea en aquest àmbit. Baixa la pràctica religiosa, però no de la mateixa manera a tot arreu. Alhora, no baixa la creença en Déu, i fins i tot creix a l'Europa de l'Est. Un tema que s'ha d'afrontar sense patrons homogenis de canvi religiós a Europa.